AGAPEJ pisze:Alkhilion pisze:
Z powodu cudzołóstwa można, z drugiej strony- Ewangelia to nie legalizm
Z powodu cudzołóstwa - NIE MOŻNA!
Poczytaj tutaj:
Wyjątek Mateuszowy - wielkie oszustwo Możesz też posłuchać -
kzwejherowo.pl MP3 Na pasku search wpisz Klauzula Mateuszowa
Ewangelia to z pewnością nie legalizm - to dobra nowina o zbawieniu - ale tylko pod Panowaniem Chrystusa - święte życie wg Jego zasad, pod władzą i prowadzeniem Ducha. Rzym. 8:2 Bo zakon Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie, uwolnił cię od zakonu grzechu i śmierci.
Jest to chyba najciekawsze z nauczan w tym temacie jakie słyszałem od dłuzszego czasu!
Ogólnie jednak bazowanie na autorytecie Leslie McFall'a trochę to zamula
Zatanawiam sie czy FAKTYCZNIE zmiania frazy z
(9) A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę -
chyba w wypadku nierządu - a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo. (10) Rzekli Mu uczniowie: Jeśli tak ma się sprawa człowieka z żoną, to nie warto się żenić.
Na
(9) A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę -
nie dla nierządu ( nie z powodu nierządu?) - a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo. (10) Rzekli Mu uczniowie: Jeśli tak ma się sprawa człowieka z żoną, to nie warto się żenić.
Autor Kazania który uważam zrobil DOBRA ROBOTE Wiele pracy włożył w to kazanie
traktuje jednak to zdanie jako
(9) A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę -
Z POWODU nierządu - a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo. (10) Rzekli Mu uczniowie: Jeśli tak ma się sprawa człowieka z żoną, to nie warto się żenić.
Wtedy to zdanie odpowiadać by mogło na stwierdznei faryzeuszy!
Ale gdy mamy zdanie
(9) A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę -
NIE Z POWODU nierządu - a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo. (10) Rzekli Mu uczniowie: Jeśli tak ma się sprawa człowieka z żoną, to nie warto się żenić.
taka konkluzja jest bardzo bardzo ryzykowana!
Autor kazania popełnia tez sugestię napisał że wyrywając z kontekstu mozna pozpstac przy swojej innej koncepcji....
Czy aby jednak na pewno?
Kontekst mówi o WSZELAKIEJ przczyznie!
nie wspomina Szamaja i Hillela
Aby odczytac to jak autor kazania musimy DOKONAC wczytania że oto uczniowie jednego z nich przyszli i pytają go o te konkretnie nauki
Pytanie jednak Padające brzmi
19,3 καὶ προσῆλθον αὐτῷ Φαρισαῖοι πειράζοντες αὐτὸν καὶ λέγοντες εἰ ἔξεστιν ἀνθρώπῳ ἀπολῦσαι τὴν γυναῖκα αὐτοῦ κατὰ πᾶσαν αἰτίαν
pasan aitian - to kazda PRZYCZYNA / Przypadek / Sprawa!
Słowem Mamy konkretne pytanie - WSZELAKI wypadek
Wtedy odpowiedź Jezusa
ODDALENIE NIE Z PRZYCZYNY PORNEIA jest cudzołustwem PASUJE tak samo do kontesktu!
Nie nie wszelaki ale tylko porneia!
Bazownaie na Szamju i Hillelu to trochę ryzykowne działanie!
Co ciekawe słowo PRZYCZYNA / Przypadek / Sprawa pade jeszcze raz w tym kontekscie
w słowach uczniow
19:10 λέγουσιν αὐτῷ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ εἰ οὕτως ἐστὶν ἡ
αἰτία τοῦ ἀνθρώπου μετὰ τῆς γυναικός οὐ συμφέρει γαμῆσαι
(10) Rzekli mu uczniowie jego: Jeźlić taka jest sprawa/przyczyna/przypadek męża z żoną, tedy nie jest dobrze żenić się.
O co chodzi!
....
a może niech inni spróbuja to rozszyfrować!
tym bardziej ze na słowa uczniów padaja słowa Jezusa które wydaja się nie przystawać.
(11) Lecz On im odpowiedział: Nie wszyscy to pojmują, lecz tylko ci, którym to jest dane. (12) Bo są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa, których ludzie takimi uczynili; a są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje!