Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Tylko historia chrześcijaństwa
Awatar użytkownika
Czekoladowy
Posty: 955
Rejestracja: 05 lis 2014, 21:18
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Gender: Male
Kontaktowanie:

Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Czekoladowy » 10 wrz 2016, 00:02

Zastanawia mnie kwestia tego jakie jest podejście protestantów do Kościoła starożytnego i ewentualnie ich związku z tymże Kościołem.

Generalnie im więcej czytam na temat historii Kościoła i tego, w co wierzył on w czasach starożytnych, widzę coraz mniej punktów wspólnych z obecnymi doktrynami zakorzenionymi w protestantyzmie. Dotyczy to nie tylko kwestii pobocznych, ale różnice dotyczą także spraw bardzo ważnych, a nawet całkowicie podstawowych - przede wszystkim całej soteriologii, ale też eklezjologii (wizji Kościoła jako takiego, kapłaństwa, sakramentów, zwracania się do zmarłych świętych i kultu świętych) itd. Przede wszystkim chodzi mi jednak o soteriologię - sposób widzenia szeroko pojętego zbawienia w raz z jego nieodłącznymi dla protestantów elementami (np. kwestią usprawiedliwienia, ofiary zastępczej, przypisania sprawiedliwości, rozróżnieniem na wiarę i uczynki, nie-wolną wolą itd.)

Generalnie na tyle, na ile znam historię chrześcijaństwa (raczej słabo), od czasów około-reformacyjnych wstecz do czasów spisania ostatniej księgi Biblii, nie znalazłem nikogo poza zaledwie kilkoma wyjątkami, o kim można byłoby przynajmniej z przymrużeniem oka powiedzieć, że jego poglądy rzeczywiście były podobne do tych, które dzisiaj głosi się w kościołach protestanckich. Zdaję sobie sprawę z tego, że pewne ważniejsze punkty wspólne widoczne są u średniowiecznych teologów zachodnich, np. Tomasza z Akwinu, czy Anzelma z Canterbury, jednak w obliczu mnogości jednoczesnych różnic nie wiem czy to najlepsze przykłady. No i przede wszystkim chciałem zapytać o Kościół starożytny, możliwie jak najbliższy czasom apostolskim, a nie średniowieczny. Szczerze mówiąc nie spotkałem się jeszcze, by jakiś protestant powoływał się w tym zakresie na kogokolwiek poza Augustynem z Hippony. Jednak nawet jeśli znalazłby się jeszcze jakiś przykład, to zastanawia mnie na ile przykłady tych poglądów są reprezentatywne dla doktryny Kościoła starożytnego (w tym przypadku taki Augustyn z tego co wiem nie za bardzo może za takie źródło posłużyć).
Ja wiem, że na wszystko można podać jakiś krótki cytat, jednak ja mam na myśli kształt doktryn, które mogą być uważane za powszechnie wtedy obowiązujące i wyznawane w Kościele starożytnym. Cytaty bywają ciekawe, ale co mi po cytacie jeśli ma on uprawnione zastosowanie dopiero po osadzeniu go w szerokim kontekście ogólnej myśli i poglądów autora, a nawet jakiegoś ruchu czy wydarzenia.

Generalnie widzę kilka opcji które sprowadzają się do kilku głównych sposobów widzenia:
a) W Kościele zawsze powszechnie wierzono w to, co głosi się dzisiaj we wspólnotach protestanckich, ale po prostu ja mam za małą wiedzę by to dostrzec
b) Kościół od samego początku, zaraz po spisaniu Pisma Świętego uległ olbrzymiemu zwiedzeniu we większości aspektów wiary, które obejmowało niemal cały świat chrześcijański aż do czasów około-reformacyjnych. W tym czasie nauki zgodnej z Pismem Świętym trzymała się jedynie niedostrzegalnie mała resztka.
c) Poglądy protestanckie pojawiły się na gruncie teologii zachodniej jako nowinka i niewiele mają wspólnego z Kościołem starożytnym


Wybaczcie, że posługuję się tutaj ogólnikami ale nie jestem najlepiej zorientowany w temacie i nie mam też aktualnie dostępu do większości moich książek. Dlatego chciałbym zapytać Was jakie macie zdanie na ten temat.


PS: Proszę tylko żeby nikt tutaj nie urządził jakiejś kolejnej batalii o kulcie maryjnym czy czymś podobnym.


Już raczej nie odwiedzam forum, w razie czego proszę o kontakt mailowy.
Awatar użytkownika
Samolub
Posty: 4752
Rejestracja: 12 wrz 2015, 22:28
wyznanie: Protestant
Lokalizacja: Loch Ness
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Samolub » 10 wrz 2016, 00:30

Zdecydowanie odpowiedź B

Protestantyzm ma bardzo wiele wspólnego z wspólnotami które nie uległy zwiedzeniu w drugim i trzecim wieku n.e później wpływy gnostyckie, rzymsko katolickie oraz bizantyjskie coraz silniej wchodziły w życie każdej wspólnoty. Oczywiście są to ruchy które należy uznać za zwiedzenie.

Wybaczcię to nie dotyczy akurat średniowiecza ale te dwa linki warto poczytać!
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Ikonoklazm

Klaudiusz z Turynu
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Klaudiusz_z_Turynu

niezwykle ciekawa postać

http://www.badacz.org/kosciol/kosciol_t ... diusz.html


Obrazek HAPPYSAD- Jałowiec
Od połowy stycznia'17 nie udzielam się na forum bojkotując działania części moderacjii (Efendi oraz Kaan'a) jeśli obie te osoby ustąpią ze swoich funkcjii na forum rozważę powrót. Spotkasz mnie na moim >blogu< zapraszam
Awatar użytkownika
Michał
Posty: 1100
Rejestracja: 11 sty 2008, 19:47
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Lokalizacja: Warszawa
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Michał » 10 wrz 2016, 12:12

B

Jednak ciąglość jest. Kościół przedreformacyjny był Kościołem, tyle że zepsutym i zwiedzionym. Jak się czyta Pawła, Augustyna, reformatorów, to widać podobieństwo pewnych myśli. Biblia nie spadła z nieba na Dzikim Zachodzie, ani nie przetrwała w "biblijnych wspólnotach, które zawsze i wszędzie gdzieś były".


Ochrzczony na wyznanie wiary 27 XI 2016
Awatar użytkownika
Samolub
Posty: 4752
Rejestracja: 12 wrz 2015, 22:28
wyznanie: Protestant
Lokalizacja: Loch Ness
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Samolub » 10 wrz 2016, 18:39

Michał pisze:B

Jednak ciąglość jest. Kościół przedreformacyjny był Kościołem, tyle że zepsutym i zwiedzionym. Jak się czyta Pawła, Augustyna, reformatorów, to widać podobieństwo pewnych myśli. Biblia nie spadła z nieba na Dzikim Zachodzie, ani nie przetrwała w "biblijnych wspólnotach, które zawsze i wszędzie gdzieś były".



Skąd takie wnioski


Obrazek HAPPYSAD- Jałowiec
Od połowy stycznia'17 nie udzielam się na forum bojkotując działania części moderacjii (Efendi oraz Kaan'a) jeśli obie te osoby ustąpią ze swoich funkcjii na forum rozważę powrót. Spotkasz mnie na moim >blogu< zapraszam
Awatar użytkownika
Efendi
Posty: 3308
Rejestracja: 29 kwie 2014, 14:27
wyznanie: Patriotyczne Stowarzyszenie Katolików Chińskich
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Efendi » 10 wrz 2016, 18:52

Sądzę, że Michał wysnuł takie wnioski z historii kościoła ;) Nie ma sie co bulwersować i doszukiwać śladów protestantyzmu w każdym dziesiecioleciu przed Lutrem ;) Co by nie mówić Michał ma rację że ciągłość kościoła istnieje w jego "głownym nurcie" Poza jurysdykcją Rzymu i Konstantynopola chrześcijaństwo istniało tylko na Bliskim Wschodzie - w kościołach przedchalcedońskich lub we wspólnotach ktore dzis uznajemy za heretyckie ;) i predzej lub pozniej zniknely. Dopiero od Waldensów można wywodzić początki protestantyzmu, ale to był (i jest) niewielki ruch religijny.


Awatar użytkownika
Samolub
Posty: 4752
Rejestracja: 12 wrz 2015, 22:28
wyznanie: Protestant
Lokalizacja: Loch Ness
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Samolub » 10 wrz 2016, 19:28

Byli ludzie Boży tacy jak Klaudiusz z Tarsu, wspolnot nie było chyba ze wlasnie takie jak Waldensowie czy Husyci. Nie utozsamiajmy Kościoła Bozego z Kosciolem Katolickim czy Protestantami Michał, bo to nie o to chodzi.


Obrazek HAPPYSAD- Jałowiec
Od połowy stycznia'17 nie udzielam się na forum bojkotując działania części moderacjii (Efendi oraz Kaan'a) jeśli obie te osoby ustąpią ze swoich funkcjii na forum rozważę powrót. Spotkasz mnie na moim >blogu< zapraszam
Awatar użytkownika
Imperator
Posty: 6345
Rejestracja: 22 kwie 2010, 17:05
wyznanie: Prezbiterianizm
Lokalizacja: Merry ol' England
O mnie: PhD
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Imperator » 10 wrz 2016, 20:06

Protestanci zapatruja sie na kosciol jak przedstawione ponizej:

Wierzymy i wyznajemy, że jest jeden katolicki czyli uniwersalny Kościół, który jest świętym zgromadzeniem szczerze wierzących chrześcijan, którzy oczekują swego zbawienia w Jezusie Chrystusie, obmyci Jego krwią, uświęceni i zapieczętowani przez Ducha Świętego.

Kościół ten istnieje od początku świata aż po jego koniec, co wynika z faktu, że Chrystus jest wiecznym Królem, którym nie mógłby być bez poddanych. Ten święty Kościół jest bezpieczny w Bogu i przez Niego wspierany wobec nienawiści świata - chociaż czasami wydaje się znikomy i nic nie znaczący w oczach ludzi, jak w czasach wściekłych rządów Achaba, kiedy Pan pozostawił sobie siedem tysięcy ludzi, którzy nie zgięli kolan przed Baalem.

Ponadto, ten święty Kościół nie jest ograniczony ani ściśle związany z jednym miejscem czy pewną grupą ludzi, lecz rozprzestrzenia się i rozprasza na cały świat, a mimo to jest zespolony i zjednoczony sercem i wolą, mocą wiary, w jednym i tym samym Duchu.


Teologia na poważnie i z humorem: http://mlodykalwin.blox.pl
Awatar użytkownika
Filip
Posty: 1571
Rejestracja: 14 lut 2013, 13:34
wyznanie: Prezbiterianizm
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Filip » 10 wrz 2016, 23:39

Powiedziałbym – mówiąc na dużym poziomie ogólności na jakim utrzymany jest z resztą pierwszy wpis – że uważam starożytny kościół za moich przodków w wierze, tak jak uważam za nich średniowieczny kościół zachodni, z którym ostatecznie zerwał Luter i reformatorzy (z tą decyzją naturalnie się zgadzam). Sądzę, że był to kościół omylny i często błądzący w kwestiach teologicznych (szczególnie problematyczne są dla mnie kształtujące się poglądy eklezjologiczne takie jak sukcesja apostolska oraz częściowo soteriologiczne). Jednocześnie myślę, że był to kościół w pewien sposób prowadzony przez Ducha Świętego co zaowocowało na przykład bardzo ważnymi dla mnie klaryfikacjami w kwestii doktryny Trynitarnej. Zgodnie z reformowanymi konfesjami wierzę też, że Bóg zawsze miał w kościele swoich zbawionych (resztkę) – nawet w najgorszych okresach. Nie moją rzeczą jest ocenianie kiedy ilu ich było.

Myślę, że trudną rzeczą jest ocenianie zgodności teologii wczesnochrześcijańskiej z protestancką. Na pewno naiwnością byłoby oczekiwanie werbalnej zgodności – takie sformułowania jak sola Scriptura, simul iustus et peccator, czy nawet zbawienie sola fide są pewnymi nowościami jako sposób wyrażania tych prawd. Kwestią sporną jest czy można znaleźć ich treść albo jej źródła we wcześniejszej doktrynie. Naturalnie dla katolików nasze poglądy będą zupełnym novum, protestancki teolog będzie miał większą skłonność do uważania ich co najmniej za naturalne rozwinięcie wcześniejszej myśli. Zgadzam się, że znaczące różnice są. Byłbym jednak też bardziej optymistyczny w kwestii możliwości znajdowania powiązań pomiędzy myślą protestancką a patrystyczną. To trochę zaniedbana dziedzina – reformatorzy byli żywo zainteresowani ojcami (np. Kalwin, Melanchton), ale już późniejsze pokolenia protestantów znacznie mniej.

Wybacz, że nie podejmę tematu na poziomie bardziej konkretnym i wskazując na konkretnych ojców :) To wymagałoby większego oczytania w patrystyce niż moje obecne, ale staram się nadrobić ten brak.


"The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can, " J.R.R. Tolkien
Awatar użytkownika
Imperator
Posty: 6345
Rejestracja: 22 kwie 2010, 17:05
wyznanie: Prezbiterianizm
Lokalizacja: Merry ol' England
O mnie: PhD
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Imperator » 11 wrz 2016, 10:06

keres1372 pisze:Trzeba stwierdzić jasno, nauka pierwszych chrześcijan jest taka sama jak obecnego Kościoła.


Slyszalem ta opinie od eksperta: ojcowie kosciola pisali tak duzo, ze kazdy moze wyciagnac z kontekstu jedno zdanie ktore brzmi jak popierajace ich nauke.


Teologia na poważnie i z humorem: http://mlodykalwin.blox.pl
Awatar użytkownika
Dezerter
Posty: 510
Rejestracja: 02 cze 2014, 15:19
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Inowrocław
O mnie: na co dzień żyję zchrystusem.pl
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Dezerter » 11 wrz 2016, 23:54

Ciekawy wątek , będę śledził :-)
Odpada b
Ani a , ani c nie są w pełni zgodne z moimi poglądami
Protestantyzm był jakimś tam powrotem do źródeł chrześcijaństwa starożytnego, ale na pewno do źródeł pierwszych 3-4 wieków a nie do I wieku.
Brak wiarygodnych źródeł na jakieś zwiedzenie i odstępstwo w II wieku - wieku męczeństwa - to samo wiek III.
Na soborze w Nicei w 325 roku zebrali się głownie biskupi ze Wschodu - zaprawieni w boju z prześladowaniami Cesarstwa, niektórzy okaleczeni podczas prześladowań, żywi męczennicy za wiarę - i co ich mamy posadzić o odstępstwo i zaparcie się wiary ?, wobec 270 współbraci w Chrystusie z całego ówczesnego świata chrześcijańskiego? - ktoś w to wierzy?...
mi się to nie klei i ja tych herosów wiary nie nazwę zdrajcami i zaprzańcami - sumienie i rozum mi nie pozwala.
Zbadałem sprawę starożytnego chrześcijaństwa do Soboru w Nicei dogłębnie - ja tam widzę ciągły rozwój doktryny od apostołów do soboru w Nicei, który jest pierwszym wyrazicielem wiary chrześcijańskiej CREDO z całego świata starożytnego. Komu nie pasuje wyznanie z Nicei - to ma problem ze swoim chrześcijaństwem - ja nie mam :-)
czego i wam życzę po przemyśleniach


Nie czyńcie tak jak ci przeciw którym występujecie
Awatar użytkownika
Czekoladowy
Posty: 955
Rejestracja: 05 lis 2014, 21:18
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Czekoladowy » 12 wrz 2016, 00:03

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.

Do osób, które opowiadają się za wariantem B:
Nie uważacie, że taki pogląd jest, jakby to powiedzieć, lekko naiwny? Że już od czasów uczniów apostołów świat chrześcijański praktycznie zupełnie zatracił zrozumienie podstawowych kwestii takich jak np. zbawienie, aż tu nagle pojawił się Luter 1500 lat po Chrystusie odkrywając na nowo ewangelię dla świata? Po drodze oczywiście umieszcza się te wyjątki poparte zwykle dość mglistymi przesłankami. Generalnie większość sekt około-chrześcijańskich przypisuje sobie podobny model i często dlatego też uważa się je za sekty.

Generalnie też niezbyt przekonuje mnie twierdzenie tego rodzaju, że prawdziwym Kościołem są ci, którzy wierzą biblijnie, w związku z czym taki Kościół cały czas musiał być gdzieś obecny, nawet jeśli przez długi czas w sposób niezauważalny. Obserwując ten argument używany w praktyce na tym forum, wydaje mi się że często jest to rozumowanie działające wstecz i oparte na trochę osobliwych dla mnie założeniach. Zakłada się, że prawdziwy Kościół musi istnieć zawsze i nieprzerwanie, z czym się zgadzam. Prawdziwy Kościół zaś wierzy biblijnie, z czym również się zgadzam. Następnie zakłada się że wiarą biblijną jest wiara zgodna z interpretacją jaką ja prezentuję (ponieważ jestem przekonany co do biblijności własnych poglądów) co sprowadza się do tego, że biblijnym Kościołem jest ten, który rozumie Biblię tak jak ja (z pewną granicą tolerancji), a więc miarą tego czy kościół jest Kościołem prawdziwym jest to, czy ma poglądy podobne do moich.


Już raczej nie odwiedzam forum, w razie czego proszę o kontakt mailowy.
Awatar użytkownika
magda
Posty: 12129
Rejestracja: 29 cze 2012, 23:27
wyznanie: Brak_denominacji
Lokalizacja: Warszawa
O mnie: Wierzę w 5 sola Jezus jest moim panem
Gender: Female
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: magda » 12 wrz 2016, 12:03

2Tes 2:3 bw "Niechaj was nikt w żaden sposób nie zwodzi; bo nie nastanie pierwej, zanim nie przyjdzie odstępstwo i nie objawi się człowiek niegodziwości, syn zatracenia,"
Odstępstwo przyszło bardzo wcześnie juz za czasów apostoów było ale uważam ze niektóre teksty te z przed całkowitego upadku kościoła kiedy to papieżzaczął przyberać tytu kapana pogańskiego Rzymu czyli przejał sukcesję po cesarzach Rzymu te wcześniejsze pisma z przed tego upadku , z przed Konstantyna mimo ze juz nosza znamiona nauk innych niz u apostołów to jeszcze mozna w nich znaeść jakąś prawdę póxniejsze te typowo katolickie całe są fałszywe , kosciół juz wtedy był skazony i trudno w takim średniowiecznym kosciee doszukać sie apostolskiej czystej nauki.


Hi 42:7 bw ".... Mój gniew zapłonął przeciwko tobie i przeciwko dwom twoim przyjaciołom, ponieważ nie mówiliście o mnie prawdy, jak mój sługa Job."
kontousunięte1
Posty: 8825
Rejestracja: 07 kwie 2011, 16:43
wyznanie: Brak_denominacji
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: kontousunięte1 » 14 wrz 2016, 10:22

[/quote]Napominanie wiernych to chyba główne zadanie kapłana, ludzie łatwo błądzą, dlatego kapłani starają się pokazać im dobrą drogę, jednak tutaj pytamy, czy Kościół Apostołów się pogubił czy owi chrześcijanie co ,,zbaczyli"?[/quote]
I owszem, ale, jak to mówią mądrzy ludzie: "od głowy ryba śmierdzi" to mamy chrześcijaństwo takie, jak je księża przekazali. Dając, jak najgorszy przykład co widzimy do dziś. Naśladować księdza to ...nie przymierzając, jak naśladować :evil: (oczywiście są wyjątki, ale przecież i wśród kanibali zdarzyć się może wegetarianin) ;-)
Ale pozostańmy na ziemi, a nie w ,,oficjalnej" historii protestantyzmu. Prawda była taka że chłop nie potrafił czytać ni to swoim językiem, ni to po łacinie. Tylko ci bogatsi umieli czytać a i tak często tylko po łacinie. Ksiądz gdy kończył czytać Ewangelie, podczas kazania mówił jeszcze raz, ale tłumaczył to na język ojczysty. Było to o tyle wygodne że podróżnik mógł wysłuchać słowa Bożego nie znając tamtejszego języka. Prawdziwym ,,uwolnieniem Pisma" była tkz. Biblia ubogich, czyli malowanie wydarzeń Biblijnych

A o ta ciemnotę klas niskich postarał się też kler. Bez dwóch zdań.


Awatar użytkownika
Czekoladowy
Posty: 955
Rejestracja: 05 lis 2014, 21:18
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: Czekoladowy » 14 wrz 2016, 12:00

Może że i nawet, jednak fakt faktem, prymat św. Piotra, czyściec itp występuje u nich.

Obawiam się że jest to nieco anachroniczne podejście. Właściwie może jest to bardziej ogólnie kwestia hermeneutyki. Dlatego też pisałem o tym, że wklejenie paru cytatów na poparcie jakiegoś poglądu z reguły sprawdza się dosyć słabo, co też na tym forum jest aż nadto widoczne. Tzn. nie mam nic do cytatów, jednak muszą być one poprawnie stosowane.
Niestety najczęściej to wygląda tak, że bierze się jakąś doktrynę w jej dzisiejszym kształcie i szuka jej potwierdzenia w tekstach patrystycznych, a po zdobyciu paru przesłanek mówi się właśnie że np. u Ojców występuje prymat św. Piotra i czyściec. Nikt się nie zastanawia jak rozumieli oni te zagadnienia o których pisali, ale skoro są jakieś sformułowania podobne do dzisiejszych, to znaczy że wyznawali prymat Piotrowy i czyściec w dzisiejszej rzymskokatolickiej postaci. Tymczasem prymat św. Piotra u Ojców pojawia się w zupełnie innym sensie, o czyśćcu nawet nie wspominam. Istnieją dwie idee prymatu - dzisiejsza rzymskokatolicka w "jakiś" sposób była zauważalna na zachodzie i preferowana była głównie w średniowieczu. Tymczasem myśl patrystyczna (która utrzymuje się do dziś na wschodzie) w przeważającym stopniu interpretuje "skałę" nie w sensie instytucjonalnym, ale soteriologicznym - jako wyznanie Piotra będące wiarą chrześcijańską, w której ślady mogą pójść inni. (Dragonar zdaje się omówił gdzieś na forum dość obszernie tę kwestię). W związku z tym również i następstwo Piotra może mieć miejsce w przypadku albo każdego chrześcijanina w rozumieniu indywidualistycznym albo każdego biskupa. Nie tylko rzymskiego, ale każdego który trzyma się prawowiernej nauki pełniąc urząd nauczyciela. Dlatego też Cyprian z Kartaginy widział stolicę Piotrową w każdym kościele na czele którego stał wierny biskup. Stąd też Ojcowie tacy jak np. Grzegorz z Nyssy mówiąc ogólnie o wszystkich biskupach, nie tylko rzymskich, odnoszą się do Piotra i jego przywilejów. Stąd też "katolickość" nie jest przypisywana jedynie kościołowi rzymskiemu, ale także np. korynckiemu. Tak więc nawet w przypadku, gdy pisarze wczesnochrześcijańscy piszą o apostolskości Rzymu, czy o papieżu jako następcy Piotra, to nie mają na myśli nic innego, jak to że aktualny biskup Rzymu wyznaje prawdziwą wiarę i dobrze przewodzi swojemu kościołowi. Jeśli chodzi natomiast o prymat Rzymu wśród innych kościołów lokalnych, to nie tyle wynikał on z kwestii teologicznych, co praktycznych jako miasto cesarskie (28 kanon soboru chalcedońskiego), na podobnej zresztą zasadzie za najważniejsze uznaje się też Aleksandrię i Antiochię (6 kanon soboru nicejskiego) jako najważniejsze miasta.


Nie chcę jednak rozwodzić się tutaj nad szczegółami, to jedynie taki skrót gwoli złagodzenia jednostronnego wydźwięku dyskusji. Chciałbym przez to raczej zwrócić uwagę na to żeby nie tyle szukać potwierdzeń na jakieś tezy w literaturze patrystycznej, ale raczej próbować odczytać i zrozumieć nauczanie Ojców. Podobnie postępuje się w przypadku interpretacji Biblii - to nie jej treść dopasowuje się do swoich twierdzeń, ale na odwrót. Jeśli próbujemy dopasowywać, to owszem, jakieś cytaty zawsze się znajdą, ale znajdą się też cytaty przeciwne i nikogo to nie przekona, a my prawdopodobnie popełniliśmy gdzieś błąd. (proces ten również doskonale ilustrują dyskusje na forum)


Już raczej nie odwiedzam forum, w razie czego proszę o kontakt mailowy.
kontousunięte1
Posty: 8825
Rejestracja: 07 kwie 2011, 16:43
wyznanie: Brak_denominacji
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Re: Jak protestanci zapatrują się na Kościół starożytny?

Postautor: kontousunięte1 » 14 wrz 2016, 14:16

Szacun, Czekoladowy.



Wróć do „Historia Chrześcijaństwa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości