Jakuba 2:10-12

Analiza tekstów oraz komentarze biblijne.
2tm31617
Posty: 425
Rejestracja: 08 lip 2016, 22:05
wyznanie: Protestant
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: 2tm31617 » 12 sty 2017, 21:15

Nie odpowiem każdemu z Was, więc jeszcze raz przedstawie swoją linię obrony, bo myślę, że każdy gdzieś zgubił wątek, byc moze miejscami ja się źle wyaziłem. Zostałem też nieładnie potraktowany przez niektórych, ale chcę o tym zapomnieć.
Dziekuję za wiele Waszych cytatów biblijnyh, utwierdziły mnie w moich spostrzeżenich. Część z nich postaram się wykorzystać poniżej.
Co prawda zaczynałem od tego, że niektórzy nie dostrzegają odpoczynku w 10 przykazaniach, a okazało się, że wiekszość z Was w ogóle nie akceptuje tych przykazań, nie widząc różnicy między nimi, a danymi Izraelitom.

Jakie są cechy 10 przykazań (nie lubicie ich nazywać, ale ja nazywam je moralnymi, robię to dlatego, że są świetną linią apologetyki z niewiernymi)?
NAPISANE i wypowiedziane przez Boga na tablicach KPP 5:22 i Wj 31:18
WIECZNE! Ps 111, Łk 16:17 podobnie w Mt rozdziale 5
Definiujące grzech np. Jk 2:10-11, Rz 3:19-21, 1J3:4
Włożone do Arki Przymierza KPP 10:5

A Żydowskie (nazwę je ceremonialne, albo niekórzy teologowie używają słowa "ofiarnicze")?
Spisane i wypowiedziane dla ludu przez Mojżesza np. KPP 31:9, 7:37-38 prawo całopalne - wygaszone przez ofiarę Jezusa
UNIEWAŻNIONE Ef 2:15, Kol 2:14-17 ale tu warto w szerszym kontekście, nawet cały rozdział.
Cień rzeczy przyszłych Hbr 10:1-4!, Kol 2:17 ponownie, cały rozdział
Położone OBOK Arki KPP 31:24-26
Polecam nie tylko sięgać po warszawską, która niemal zawsze używa słowa zakon. Czasami warto być elastyczny i spojrzeć w UBG, KJV, NKJV a nawet tysiąclatkę, a nawet do "oryginałów" ja ktoś ma czas.

Proszę Was o przestudiowanie powyższych wersetów. Do tematu wrócę w wolnej chwili, bo jest o czym pisać. W międzyczasie nie odpowiem na żadne "zarzuty". To było słowem wstępu.


2tm31617
Posty: 425
Rejestracja: 08 lip 2016, 22:05
wyznanie: Protestant
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: 2tm31617 » 14 sty 2017, 17:43

2tm31617 pisze:Nie odpowiem każdemu z Was, więc jeszcze raz przedstawie swoją linię obrony, bo myślę, że każdy gdzieś zgubił wątek, byc moze miejscami ja się źle wyaziłem. Zostałem też nieładnie potraktowany przez niektórych, ale chcę o tym zapomnieć.
Dziekuję za wiele Waszych cytatów biblijnyh, utwierdziły mnie w moich spostrzeżenich. Część z nich postaram się wykorzystać poniżej.
Co prawda zaczynałem od tego, że niektórzy nie dostrzegają odpoczynku w 10 przykazaniach, a okazało się, że wiekszość z Was w ogóle nie akceptuje tych przykazań, nie widząc różnicy między nimi, a danymi Izraelitom.

Jakie są cechy 10 przykazań (nie lubicie ich nazywać, ale ja nazywam je moralnymi, robię to dlatego, że są świetną linią apologetyki z niewiernymi)?
NAPISANE i wypowiedziane przez Boga na tablicach KPP 5:22 i Wj 31:18
WIECZNE! Ps 111, Łk 16:17 podobnie w Mt rozdziale 5
Definiujące grzech np. Jk 2:10-11, Rz 3:19-21, 1J3:4
Włożone do Arki Przymierza KPP 10:5

A Żydowskie (nazwę je ceremonialne, albo niekórzy teologowie używają słowa "ofiarnicze")?
Spisane i wypowiedziane dla ludu przez Mojżesza np. KPP 31:9, 7:37-38 prawo całopalne - wygaszone przez ofiarę Jezusa
UNIEWAŻNIONE Ef 2:15, Kol 2:14-17 ale tu warto w szerszym kontekście, nawet cały rozdział.
Cień rzeczy przyszłych Hbr 10:1-4!, Kol 2:17 ponownie, cały rozdział
Położone OBOK Arki KPP 31:24-26
Polecam nie tylko sięgać po warszawską, która niemal zawsze używa słowa zakon. Czasami warto być elastyczny i spojrzeć w UBG, KJV, NKJV a nawet tysiąclatkę, a nawet do "oryginałów" ja ktoś ma czas.

Proszę Was o przestudiowanie powyższych wersetów. Do tematu wrócę w wolnej chwili, bo jest o czym pisać. W międzyczasie nie odpowiem na żadne "zarzuty". To było słowem wstępu.


Pierwotnie miałem bronić sabatu, okazało się jednak, że nawet wśród zadeklarowanych chrześcijan trzeba bronić dekalogu :( w tym jednym wpisie dokonam obrony obydwu.

Punkt wyjścia jak w tytule, Jakuba 2:10-11 brzmi:
10 Kto bowiem przestrzega całego prawa, a przekroczy jedno przykazanie, staje się winnym wszystkich.
11 Bo ten, który powiedział: Nie będziesz cudzołożył, powiedział też: Nie będziesz zabijał. Jeżeli więc nie cudzołożysz, ale zabijasz, jesteś przestępcą prawa.

Pytania: o jakim prawie mówi apostoł? Całe prawo Izraela (spójrz porównanie wyżej), czy dekalogu spisanego ręką Boga? Z wersetu 10 (usilnie cytowanego przez KAAN nic nie wynika), ale już zastosowny do nieo kontekst wiele wyjśnia. Werset 11 ukazuje nam przykazanie szóste i siódme, czyli te z dekalogu! Ale czy to wystarcza? Może spośród tych ponad 600 praw akurat przypadkowo trafiło na te z dekalogu? Nie tak łatwo, jest wiele miejsc zasługujących na uwagę, że Jezus i uczniowie czynią różnicę z praw moralnych i ceremonialnych.

17 Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić.
18 Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie przeminie z prawa, aż wszystko się wypełni.
19 Kto by więc złamał jedno z tych najmniejszych przykazań i uczyłby tak ludzi, będzie nazwany najmniejszym w królestwie niebieskim. A kto by je wypełniał i uczył, ten będzie nazwany wielkim w królestwie niebieskim. Mt 5

17b A jeśli chcesz wejść do życia, przestrzegaj przykazań. Mt 19

15 Jeśli mnie miłujecie, zachowujcie moje przykazania. J 14

10 Jeśli zachowacie moje przykazania, będziecie trwać w mojej miłości, jak i ja zachowałem przykazania mego Ojca i trwam w jego miłości. J 15

Jezus nadaje przykazania, które kontynuował z nadania Ojca. Całe prawo, czy tylko część? O tym zaraz. Szybko sie dowiemy, że te najniejsze przykazania zostały wręcz pogłębione i uwypuklone zostało ich piękno oparte na nieograniczonej miłości. No ale co z tym wypełnieniem prawa o którym mowa w Mateusza 5? Mielibyśmy sprzeczność? Dla mnie żadnej, zobaczmy dlaczego.

Zacznijmy najpierw jakie punkty dekalogu Jezus zlikwidował?
1.
36 Nauczycielu, które przykazanie w prawie jest największe?
37 A Jezus mu odpowiedział: Będziesz miłował Pana, swego Boga, całym swym sercem, całą swą duszą i całym swym umysłem.
38 To jest pierwsze i największe przykazanie. Mt 22 Czyż nie jest paralelne z KPP 6:5 i 5:6-7

2.
24 Bóg jest duchem, więc ci, którzy go czczą, powinni go czcić w duchu i w prawdzie. J 4 jest spójny z KPP 5:8-10

3.
7 A modląc się, nie bądźcie wielomówni jak poganie; oni bowiem sądzą, że ze względu na swoją wielomówność będą wysłuchani.
8 Nie bądźcie do nich podobni, gdyż wasz Ojciec wie, czego potrzebujecie, zanim go poprosicie.
9 Wy więc tak się módlcie: Ojcze nasz, który jesteś w niebie, niech będzie uświęcone twoje imię... Mt 6 Jezus przedstawia jak nie nadużywać imienia Boga wskazując pieknymi słowami modlitę, który każdy z Was zna. No chyba, że ktoś nadl uważa iż można nadużywać mienia Boga...

4.
27 Powiedział im także: Szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu.
28 Dlatego Syn Człowieczy jest też Panem szabatu. Mk 2 Jak ktoś chce sądzić, że nie mamy odpocznienia z Panu szabatu, to niech nie docenia tego przykazania, ja tylko się pomodlę za każdego, żeby docenił ten Boży gest, który jeszcze opiszę poniżej.

5.
2 Czcij swego ojca i matkę – jest to pierwsze przykazanie z obietnicą; Hbr 6

1 Wtedy z Jerozolimy przyszli do Jezusa uczeni w Piśmie i faryzeusze i zapytali:
2 Czemu twoi uczniowie postępują wbrew tradycji starszych? Nie myją bowiem rąk przed jedzeniem chleba.
3 A on odpowiedział im: Czemu i wy postępujecie wbrew przykazaniu Bożemu dla waszej tradycji?
4 Bóg bowiem nakazał: Czcij swego ojca i matkę, oraz: Kto złorzeczy ojcu albo matce, niech poniesie śmierć.
5 Ale wy mówicie: Kto by powiedział ojcu albo matce: To, co powinieneś otrzymać ode mnie jako pomoc, jest darem ofiarnym;
6 I nie uczciłby swego ojca ani matki, będzie bez winy. I tak unieważniliście przykazanie Boże przez waszą tradycję.
7 Obłudnicy... Mt 15 Znakomita nauka Jezusa. Na przykładzie tego przykazania jasno widać, co docenia Jezus, a co go brzydzi. To świetny przykład tego, że Jezus oczyszcza przykazania Boże z naleciałości ludzkich.

6.
21 Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie będziesz zabijał, a kto by zabił, podlega sądowi.
22 Lecz ja wam mówię: Każdy, kto się gniewa na swego brata bez przyczyny, podlega sądowi, a kto powie swemu bratu: Raka, podlega Radzie, a kto powie: Głupcze, podlega karze ognia piekielnego.
23 Jeśli więc przyniesiesz swój dar na ołtarz i tam przypomnisz sobie, że twój brat ma coś przeciwko tobie;
24 Zostaw swój dar tam przed ołtarzem, idź i najpierw pojednaj się ze swoim bratem, a potem przyjdź i ofiaruj swój dar. Mt 5 W sposób oczywisty zabójstwo pozostało w mocy, a Jezus uwypuklił to przykazanie o to, że nienawiść jest jak zabójstwo. Kruszynka słusznie zanotowała, że nie "wyspowiadałem się" z nienawiści. Tak, zdarza mi się nienawidzieć, często jednak mam przyczynę (muzułmanie wjeżdżający ciężarówkami w ludzi, albo kolega przeklinający dziewczynę). Co jednak istotne, jesteśmy pod działaniem miłości i morderstwo z nakazów moralnych Boga, jak i źródło morderstw przedstawione przez Syna, jest w nas wygaszane.

7.
27 Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Nie będziesz cudzołożył.
28 Lecz ja wam mówię: Każdy, kto patrzy na kobietę, aby jej pożądać, już popełnił z nią cudzołóstwo w swoim sercu.
29 Jeśli więc twoje prawe oko jest ci powodem upadku, wyłup je i odrzuć od siebie. Pożyteczniej bowiem jest dla ciebie, aby zginął jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało było wrzucone do ognia piekielnego. Mt 5 Piękne dosadne rozwinięcie przykazania. To przykazanie też nie jest zdjęte, bo na jakiej podstawie mielibyśmy niby wydłubywać sobie oczy (w sensie duchowym)?! Przykazanie jest w mocy!

8 i 9.
17 Lecz on mu odpowiedział: Dlaczego nazywasz mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko jeden – Bóg. A jeśli chcesz wejść do życia, przestrzegaj przykazań.
18 I zapytał go: Których? Jezus odpowiedział: Nie będziesz zabijał, nie będziesz cudzołożył, nie będziesz kradł, nie będziesz mówił fałszywego świadectwa;
19 Czcij swego ojca i matkę oraz będziesz miłował swego bliźniego jak samego siebie. Mt 19 Dla was to też zlikwidowane przykazanie? :(

10.
15 Powiedział też do nich: Uważajcie i strzeżcie się chciwości, gdyż nie od tego, że ktoś ma obfitość dóbr, zależy jego życie. Łk 12

I podsumowanie:
36 Nauczycielu, które przykazanie w prawie jest największe?
37 A Jezus mu odpowiedział: Będziesz miłował Pana, swego Boga, całym swym sercem, całą swą duszą i całym swym umysłem.
38 To jest pierwsze i największe przykazanie.
39 A drugie jest do niego podobne: Będziesz miłował swego bliźniego jak samego siebie.
40 Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy. Mt 22
czyli dokładnie to samo co w Starym Testamencie:
Nie będziesz się mścił i nie będziesz chował urazy do synów twego ludu, lecz będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego. Jam jest Pan! Kpł 19:18 To w końcu jak? Jezus zniósł Prawo/Zakon i przywrócił znów swoim takim samym przykazaniem? Zniósł dekalog i go przywrócił? Nie dla mnie. Jeśli dla Was dwa przykazania miłości stoją w sprzeczności do dekalogu to jasno widać, że brak Wam zroumienia, co Jezus nauczał o dekalogu. Bóg jest niezmienny. Nie zmienia swoich przykazań miłości, zmienia - likwidując - dla wierzących w Syna, prawa nadane narodowi wybranemu. Znów zacznijmy rozróżniać prawa spisane ręką Boga, od nadanych Mojżeszowi i jak już widzieliśmy z naleciałościami ludzkimi, którymi Jezus się brzydził. Te cienie rzeczy przyszłych są teraz przeze mnie wyjaśniane.

Jak dotąd widać, że Jezus zachowuje dekalog. Ale czy pochwala również inne prawa (tudzież zakon, jak część z was woli)?
Zacznijmy od:
1 Prawo bowiem, zawierając cień przyszłych dóbr, a nie sam obraz rzeczy, nie może nigdy przez te same ofiary, które co roku są nieustannie składane, uczynić doskonałymi tych, którzy przychodzą.
2 W przeciwnym razie przestano by je składać, dlatego że składający je, raz oczyszczeni, nie mieliby już żadnych grzechów na sumieniu.
3 A jednak przez te ofiary każdego roku odbywa się przypominanie grzechów.
4 Niemożliwe jest bowiem, aby krew wołów i kozłów gładziła grzechy. Hbr 10
Mamy tu odnesienie do Kpł 23:37. Zasadniczo cały tekst wymaga pogrubienia, ale gdybym to zrobił być może znów stracilibyście klucz do poznania. Niemożliwe jest aby składanie ofiar ze zwierząt oczyszczało grzechy. Prawo ceremonialne (spoza dekalogu) jest nieistotne!

Kolejne:
31 Czy więc obalamy prawo przez wiarę? Nie daj Boże! Przeciwnie, utwierdzamy prawo. Rz 3

7 Cóż więc powiemy? Że prawo jest grzechem? Nie daj Boże! Przeciwnie, nie poznałem grzechu jak tylko przez prawo, bo i o pożądliwości nie wiedziałbym, gdyby prawo nie mówiło: Nie będziesz pożądał.
8 Lecz grzech, gdy zyskał okazję przez przykazanie, wzbudził we mnie wszelką pożądliwość. Bez prawa bowiem grzech jest martwy.
9 I ja żyłem kiedyś bez prawa, lecz gdy przyszło przykazanie, grzech ożył, a ja umarłem.
10 I okazało się, że przykazanie, które miało być ku życiu, jest mi ku śmierci.
11 Grzech bowiem, gdy zyskał okazję przez przykazanie, zwiódł mnie i przez nie mnie zabił.
12 A tak prawo jest święte i przykazanie jest święte, sprawiedliwe i dobre. Rz 7

Ktos tu powie, ale Efezjan 2:15
"Znosząc przez swoje ciało nieprzyjaźń, prawo przykazań wyrażone w przepisach, aby z dwóch stworzyć w samym sobie jednego nowego człowieka, czyniąc pokój"
mimo wszystko usuwa cały zakon?
Jak widać to błędy interpretacyjne tak czynią. Wykazałem, że dekalog jest w mocy, rozbudowany przez interpretację Jezusa. A uzywanie słowa zakon/prawo nie zawsze w Pismie musi odnosić się do całosci zakonu/prawa.

Jeszcze inne przykłady, że prawa spoza dekalogu nie podobały się Jezusowi:
19 Obrzezanie nic nie znaczy i nieobrzezanie nic nie znaczy, tylko zachowywanie przykazań Boga. 1 Kor 7
Dwa prawa w jednym wersecie. Jedno zlikwidowane, drugie aktualne.

19 Po co więc prawo? Zostało dodane z powodu przestępstw, aż do przyjścia potomka, któremu złożono obietnicę, ustanowione przez aniołów ręką pośrednika. Gal 3
Prawo ceremonialne zostało dodane z powodu grzechu. Zaś:

15 Gdyż prawo sprowadza gniew, bo gdzie nie ma prawa, tam nie ma przestępstwa. Rz 4
dekalog istniał przed grzechem.

Przecież chrześcijanie nie przestrzegają przykazań po to, by zasłuzyć sobie na zbawienie, ponieważ nikt nigdy nie został zbawiony przez wypełnienie prawa, nawet Abraham, ale jako znak bycia Bożym ludem, który ma prawo wyryte na tablicach serc:
"Lecz takie będzie przymierze, jakie zawrę z domem Izraela po tych dniach - wyrocznia Pana: Umieszczę swe prawo w głębi ich jestestwa i wypiszę na ich sercu. Będę im Bogiem, oni zaś będą Mi narodem" Jer 31:33, wypełnia to Hbr 8:8-13

Zatem Dekalog nie jest przewodnikiem do Chrystusa
24 Tak więc prawo było naszym pedagogiem do Chrystusa, abyśmy z wiary byli usprawiedliwieni.
25 Lecz gdy przyszła wiara, już nie jesteśmy pod pedagogiem. Gal 3
Lecz od kiedy jesteśmy nawróceni, to jesteśmy prowadzeni Jego Duchem:
18 Lecz jeśli jesteście prowadzeni przez Ducha, nie jesteście pod prawem. Gal 5
I jak wykazałem nie obala to w nas dziesieciu przykazań, ale je w nas utwierdza! Natomiast ten kto chce zaprzeczać zaprezentowanym słowom z Rzymian, to już musi rozważyć w swoim sumieniu, no chyba, że uważa, że apostołowie nie byli pod łaską, tylko oni sami co tak myślą. Zaś ten kto myśli, że 10 przykazań nie jest zapisane w naszych sercach (a być może czeka na zapisanie u Żydów w okresie po pochwyceniu) ten zapewne nie przyjął ewangelii zgodnie z proroctwem.

Jeszcze wzmianka o Kolosan 2:
14 Wymazał obciążający nas wykaz zawarty w przepisach, który był przeciwko nam, i usunął go z drogi, przybiwszy do krzyża;
15 I rozbroiwszy zwierzchności i władze, jawnie wystawił je na pokaz, gdy przez niego odniósł triumf nad nimi.
16 Niech więc nikt was nie osądza z powodu jedzenia lub picia, co do święta, nowiu księżyca lub szabatów.
17 Są to cienie rzeczy przyszłych, ciało zaś jest Chrystusa.
18 Niech nikt, kto ma upodobanie w poniżaniu siebie i kulcie aniołów, nie pozbawia was nagrody, wdając się w to, czego nie widział, i pyszniąc się bezpodstawnie cielesnym sposobem myślenia;
19 A nie trzyma się głowy, z której całe ciało, odżywiane i wespół zespolone przez stawy i ścięgna, rośnie wzrostem Bożym.
20 Jeśli więc umarliście z Chrystusem dla żywiołów tego świata, to dlaczego – jakbyście jeszcze żyli dla świata – poddajecie się nakazom:
21 Nie dotykaj, nie kosztuj, nie ruszaj;
22 (To wszystko niszczeje przez używanie), według przykazań i nauk ludzkich?
23 Mają one pozór mądrości w religijności według własnego upodobania, w poniżaniu siebie i nieoszczędzaniu ciała, jednak nie mają żadnej wartości, służą tylko do nasycenia ciała.
O jakich prawach mowa? Jedzenie, picie, szabaty (l. mnoga, te wprowadzajace do np. Świeta Paschy, nia Odkupieni i Namiotów), nowie, podbite o ludzkie religijne mądrosci występują w dekalogu? Ani jedno! I są one zniesione! Jest wiecej przykładów którzy antyprzykazaniowcy nie rozumieją, ale myslę, że już wystarczajaco dużo napisłem z czego wynika brak zrozumienia.

Nie ma wąpliwosci zatem, że dekalog jest w mocy. Ale niektórzy chcą usunąć szabat z deklogu. Chociaż już udowodniłem, że szabat też jest w mocy, to niektórzy myślą, że szabat w Kol 2:16 dotyczy jednego dnia odpoczynku po sześciu dniach. To nieprawda. Poza wczesniej zaprezentowanymi cytatami widać, że:
3 I pobłogosławił Bóg dzień siódmy, i poświęcił go, bo w nim odpoczął od wszelkiego dzieła swego, którego Bóg dokonał w stworzeniu. Rdz 2

11 Gdyż w sześciu dniach uczynił Pan niebo i ziemię, morze i wszystko, co w nich jest, a siódmego dnia odpoczął. Dlatego Pan pobłogosławił dzień sabatu i poświęcił go. Wyj 20

1 Bójmy się więc, gdy jeszcze trwa obietnica wejścia do jego odpoczynku, aby czasem się nie okazało, że ktoś z was jej nie osiągnął.
2 I nam bowiem głoszono ewangelię jak i tamtym. Lecz tamtym nie pomogło słowo, które słyszeli, gdyż nie było powiązane z wiarą tych, którzy je słyszeli.
3 Bo do odpoczynku wchodzimy my, którzy uwierzyliśmy, jak powiedział: Dlatego przysiągłem w moim gniewie, że nie wejdą do mojego odpoczynku, choć jego dzieła były dokonane od założenia świata.
4 Powiedział bowiem w pewnym miejscu o siódmym dniu tak: I odpoczął Bóg siódmego dnia od wszystkich swoich dzieł.
5 A tutaj znowu: Nie wejdą do mego odpoczynku.
6 Ponieważ więc jest tak, że niektórzy mają wejść do niego, a ci, którym najpierw głoszono, nie weszli z powodu niewiary;
7 Znowu wyznacza pewien dzień, mówiąc przez Dawida po tak długim czasie „Dzisiaj”, jak to zostało powiedziane: Dzisiaj, jeśli usłyszycie jego głos, nie zatwardzajcie waszych serc.
8 Gdyby bowiem Jozue zapewnił im odpoczynek, Bóg nie mówiłby potem o innym dniu.
9 A tak zostaje jeszcze odpoczynek dla ludu Bożego.
10 Kto bowiem wszedł do jego odpoczynku, on także odpoczął od swoich czynów, tak jak Bóg od swoich.
11 Starajmy się więc wejść do owego odpoczynku, aby nikt nie wpadł w ten sam przykład niewiary. Hbr 4

5 I powiedział im: Syn Człowieczy jest też Panem szabatu. Łk 6 to samo co wcześniej cytowałem z Marka

Przypomnę, że Jezus nazywał obłudnikami ludzi, którzy łamali 10 przykazań, w tym szabat:
15 Ale Pan mu odpowiedział: Obłudniku, czyż każdy z was w szabat nie odwiązuje swego wołu albo osła od żłobu i nie prowadzi, żeby go napoić? Łk 13
18 Dlatego Żydzi tym bardziej usiłowali go zabić, bo nie tylko łamał szabat, ale mówił, że Bóg jest jego Ojcem, czyniąc się równym Bogu. J5

Oczywiscie szabat ma swoje powody i konsekwencje, ale nie m tym sie skupiam. Podsumowując jednak, chcę zauważyć, że ten dzien słusznie został oddzielony przez Boga, bo taka była Jego wola i wiezę, że zrobi to dla naszego dobra, chociażby zdrowotnego, potrzebujemy cotygodniowego odpoczynku.

Wydaje mi się, że ludzie lubią usuwać czwarte przykazanie, dla wygody własnego życia. Cóż, na zgubę, poniewaz lekceważąc je, zaczynamy miec problemy z zachowaniem pierwszych trzech przykazań dotyczących bałwochalswa i bluźnierstwa. Dokładnie tak jak przykazanie 10 niejako podsumowuje 5-9.

Pomodlę się:
Dziękje Ci Panie, że zachowujesz dzień odpoczynku od pracy na całym świecie, mimo, że wiele razy próbowano zabrać chrześcijanom tygodniowy rytm życia, poprzez wydłużanie tygodnia do 10ciu dni, albo ustawowego całego tygodnia pracy. Proszę by odpoczynek nie opuścił ludzi aż do twojego powtórnego przyjścia, bo Ty ten dzien poświęciłeś dla nas na wszystkie czasy. Mk 2:27, Mt 5:18,

I jeszcze na pożegnanie:
22 Słowa te wypowiedział Pan na górze donośnym głosem do całego waszego zgromadzenia spośród ognia, chmury i mgły, a nic nie dodał. Spisał zaś je na dwu kamiennych tablicach, które mi dał. KPP 5

21 Spodobało się Panu w Jego sprawiedliwości okazać wielkość i wspaniałość Prawa. Iz 42

23 I będzie tak, że w każdy nów i w każdy sabat przychodzić będzie każdy człowiek, aby mi oddać pokłon - mówi Pan. Iz 66

8 Wiemy zaś, że prawo jest dobre, jeśli ktoś je właściwie stosuje. 1 Tm 1

6 I ustanowił je na wieki wieków; dał prawo, które nie przeminie. Ps 148

4 Każdy, kto popełnia grzech, przekracza też prawo, ponieważ grzech jest przekroczeniem prawa. 1J3


Awatar użytkownika
Zbyszekg4
Posty: 13005
Rejestracja: 06 lut 2010, 15:00
wyznanie: Kościół Adwentystów Dnia Siódmego
Lokalizacja: Bielsko-Biała
O mnie: Jn 3,16-17 + Ap 21,1-4 = Maranatha!
czyli: zbawiony dzięki Bożej miłości,
wierzący w nastanie nowej rzeczywistości,
oczekujący powtórnego przyjścia Pana Jezusa!
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: Zbyszekg4 » 14 sty 2017, 18:12

2tm31617,
mała techniczna uwaga: pisząc, oddzielaj jakoś tekst Pisma od swoich wypowiedzi bo trudno się to czyta, gdy jedno z drugim się zlewa...
i jeszcze: KPP - rozumiem,że chodzi o Księgę Powtórzonego Prawa... - ale takiego skrótu się nie używa! Pwt - to tak, ale nie KPP


Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie - powiedział Jezus [Mt 25,40]
INTERNETOWE ROZMAITOŚCI - mój blog
Obrazek
siepomaga.pl - DOŁĄCZ I POMAGAJ TV LEKCJE BIBLIJNEKURSY BIBLIJNE
Staram się zadowolić wszystkich we wszystkim, dbając nie o to, co mi służy, lecz co służy innym, bo zależy mi na ich zbawieniu - napisał Paweł [1Kor 10,33]
2tm31617
Posty: 425
Rejestracja: 08 lip 2016, 22:05
wyznanie: Protestant
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: 2tm31617 » 14 sty 2017, 19:24

no to świetnie, że rozumiesz :) nie spotkałem się jeszcze, żeby był jakiś sztywny standard. Np. niektórzy piszą Hi, inni Job, a nawet jeszcze z czymś innym kiedyś sie spotkałem. Jak się skupisz to będzie klarownie :)


Awatar użytkownika
Zbyszekg4
Posty: 13005
Rejestracja: 06 lut 2010, 15:00
wyznanie: Kościół Adwentystów Dnia Siódmego
Lokalizacja: Bielsko-Biała
O mnie: Jn 3,16-17 + Ap 21,1-4 = Maranatha!
czyli: zbawiony dzięki Bożej miłości,
wierzący w nastanie nowej rzeczywistości,
oczekujący powtórnego przyjścia Pana Jezusa!
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: Zbyszekg4 » 14 sty 2017, 19:45

http://agape.pl/index/?id=ab233b682ec35 ... e66c54191b - taki jest chyba polski oficjalny zapis skrótów ksiąg biblijnych [są dopuszczalne zamienne, np. 1 Moj=Rdz, ale na pewno KPP nie jest poprawne]


Zapewniam was: Wszystko, co zrobiliście dla jednego z tych najmniejszych moich braci, zrobiliście dla Mnie - powiedział Jezus [Mt 25,40]
INTERNETOWE ROZMAITOŚCI - mój blog
Obrazek
siepomaga.pl - DOŁĄCZ I POMAGAJ TV LEKCJE BIBLIJNEKURSY BIBLIJNE
Staram się zadowolić wszystkich we wszystkim, dbając nie o to, co mi służy, lecz co służy innym, bo zależy mi na ich zbawieniu - napisał Paweł [1Kor 10,33]
Awatar użytkownika
berecik
Posty: 139
Rejestracja: 12 maja 2015, 13:17
wyznanie: Inne ewangeliczne
Lokalizacja: strefa anglosaska, w tym Netherlands
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: berecik » 24 sty 2017, 17:12

Małe wtrącenie, jeśli pozwolisz. Akurat przeżywamy ważne chwile w naszym politycznym otoczeniu.

2tm31617 pisze:Bo może tam gdzie ogół tam zguba. Tak jak demokracje są zawsze zgubne.

* * * ....... D E M O C R A C Y ....... * * *

Drogi 2tm3161, ja bym powiedział, że raczej zgubna jest ignorancja. Póki stawiano jej opór, a kontroli nad Rzeczypospolitą i jej majątkiem nie przejęła oligarchia, ani liberum veto ani 1. Rosja, 2. Brandenburgia, 3. Siedmiogród i 4. Kozacczyzna (organizatorzy pottapiania Zagłoby, Kmicica i kompanii) razem wzięte nie były w stanie na dłużej szkodzić Najjaśniejszej. Demokracja nie polega na tym, że każdy wie wszystko i mówi lekarzowi co ma robić. Przeciwnie, wspólnie obieramy takiego medyka, który najwięcej potrafi. Demokracji nie wymyślił człowiek. Kiedy rozstrzygał się los Nebukadnesara, decyzję podejmowano kolektywnie - Na rozstrzygnięciu stróżów opiera się ten wyrok, a sprawa jest postanowiona przez świętych, a to w tym celu, aby żyjący poznali, że Najwyższy ma moc nad królestwem ludzkim; daje je, komu chce, może nad nim ustanowić najuniżeńszego z ludzi. (Dan. 4:14 BW)

Podobnie powinno się dziać w kościele, by raz decydowali wybrani (decydowali kolektywnie), raz ogół.

Mat. 18:15-17
15. A jeśliby zgrzeszył brat twój, idź, upomnij go sam na sam; jeśliby cię usłuchał, pozyskałeś brata swego.
16. Jeśliby zaś nie usłuchał, weź z sobą jeszcze jednego lub dwóch, aby na oświadczeniu dwu lub trzech świadków była oparta każda sprawa.
17. A jeśliby ich nie usłuchał, powiedz zborowi; a jeśliby zboru nie usłuchał, niech będzie dla ciebie jak poganin i celnik.
(BW)
1 Kor. 6:2-3
2. Czy nie wiecie, że święci świat sądzić będą? A jeśli wy świat sądzić będziecie, to czyż jesteście niegodni osądzać sprawy pomniejsze?
3. Czy nie wiecie, że aniołów sądzić będziemy? Cóż dopiero zwykłe sprawy życiowe?
(BW)
Mat. 19:28
A Jezus rzekł im: Zaprawdę powiadam wam, że wy, którzy poszliście za mną, przy odrodzeniu, gdy Syn Człowieczy zasiądzie na tronie chwały swojej, zasiądziecie i wy na dwunastu tronach i będziecie sądzić dwanaście pokoleń izraelskich.
(BW)

Kiedy rozstrzygano o wyjściu z Egiptu, Pan respektował wolę ludu wyrażoną w osobach starszyzny izraelskiej - Idź i zgromadź starszych Izraela, i powiedz im (...) (2 Moj. 3:10-22 - 2 Moj. 4:1-9).
Podobnie, gdy obierano Dawida na króla, bez akceptacji zainteresowanych, namaszczenia starszych, do koronacji by nie doszło:
1 Kron. 11:1-3
1. Wtedy zebrał się cały Izrael u Dawida w Hebronie, mówiąc: Otośmy kość twoja i ciało twoje.
2. Już i dawniej, gdy jeszcze Saul był królem, ty wyprowadzałeś i przyprowadzałeś Izraela, a Pan, Bóg twój, rzekł do ciebie: ty paść będziesz mój lud, Izraela, i ty będziesz księciem nad moim ludem, nad Izraelem.
3. Przyszli więc wszyscy starsi izraelscy do króla, do Hebronu, i Dawid zawarł z nimi przymierze w Hebronie przed Panem, po czym namaścili Dawida na króla nad Izraelem, według słowa Pana, wypowiedzianego przez Samuela.
(BW)

G o d ... b l e s s ... A m e r i c a !


Daj mądrość wodzom w ich wojowaniach,
Błogosław Antka w nowych zadaniach,
Stół tych co Ciebie, miłosci szukają,
Daj pokój prawym,
Sąd... co zdradzają.

"Pan nierychły do gniewu i bardzo łaskawy przebacza winę i występek, choć nie pozostawia bez kary, lecz za winę ojców nawiedza synów do trzeciego i do czwartego pokolenia."
(4 Moj. 14:18) ... (Ps. 86:15) ...
2tm31617
Posty: 425
Rejestracja: 08 lip 2016, 22:05
wyznanie: Protestant
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: 2tm31617 » 24 sty 2017, 18:21

Demokracja i tak zwykle niszczy cale narody. A co do god bless america i wyboru trumpa... Tak mysle, ze jesli antychryst ma byc osobą to ktos taki jak trump bylby swietnym kandydatem. To on bedzie niszczyl abomination of desolation jak aborcja, homoseksualizm, komunizm... I tylko on moze zwiesc nawet wybranych, bo czy chrzescijanin dalby sie zwiesc Obamie lub Putinowi?

A w temacie aktualnosci dekalogu i sabatu tym samym, co myslisz?


Awatar użytkownika
berecik
Posty: 139
Rejestracja: 12 maja 2015, 13:17
wyznanie: Inne ewangeliczne
Lokalizacja: strefa anglosaska, w tym Netherlands
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: berecik » 25 sty 2017, 17:26

2tm31617 pisze:Demokracja i tak zwykle niszczy cale narody.

Demokracja sama w sobie niczego nie niszczy, ani buduje. Nie wiem nawet czy jest to narzędzie, czy raczej stan - dojrzałości członków wspólnoty, również w kościele.

Pan powołuje nas z określonymi potencjałami, zwanymi też talentami, po to by wspólnota w pełni, skutecznie funkcjonowała. Demokracja to taka sytuacja na boisku, w której wszyscy zawodnicy biorą udział w rozgrywce. Każdy inicjuje swe siły, doświadczenie i intuicję. To nie znaczy, że nagle będą realizowane wyłącznie koncepcje indywidualne. Po części, bo równolegle, z powodu posiadanego instynktu zespołowego i zdrowego rozsądku, będzie współpraca grupowa. Nie każdy rzecz jasna jest doskonały, zdolności wymagają pracy, korekt. Piłkarze, ci lepsi, dzięki temu mogą trochę odłożyć. Ale organizujemy się na tysiące sposobów i argument zamordystów, jakoby brak dyktatu nieuchronnie prowadził do anarchii jest niezgodny z doświadczeniem. Autokracja to taki stan utraty równowagi w systemie.

W klasycznym ujęciu, silna władza była tolerowana, a nawet oczekiwana w momentach kryzysu, gdy z ważnych powodów trzeba było zjednoczyć siłę i strategię. Ale i wtedy wykonawcy musieli zachować wolną rękę w szczegółach.

Demokracja wymaga dojrzałości. Konformizm i porzucenie odpowiedzialności rzeczywiście czyni ją nieużyteczną. Stąd kiedy np. mała dawka socjalizmu wpływa korzystnie na ogół, zbyt duża prowadzi do paraliżu i zwyrodnienia - patrz nasz stary ustrój a także współczesne problemy ekonomii Zachodu.

Jeżeli więc drogi 2tm3161 mamy kogoś zapuszkować, proponuję konformizm, nieodpowiedzialność i ignorancję.


I jeszcze słówko na temat:

Co to jest ... ... ... Dzień Pański

Wspomnę tu troszkę o sabacie.

Podtytuł:
Czy jest to niedziela?
Co to za dzień, którego On jest Panem?
W Objawieniu Jana czytamy: W dzień Pański wpadłem w zachwycenie i usłyszałem za sobą głos potężny, jakby trąby, który mówił (Obj. 1:10 BW)

Opis Nr 1

KAAN pisze:Dzień Pański to pierwszego dnia po sabacie, to dzień zmartwychwstania Pańskiego.

1 Kor. 5:5
Oddajcie takiego szatanowi na zatracenie ciała, aby duch był zbawiony w dzień Pański.
(BW)
2 Tes. 2:1-2
1. Co się zaś tyczy przyjścia Pana naszego Jezusa Chrystusa i spotkania naszego z nim, prosimy was, bracia,
2. Abyście nie tak szybko dali się zbałamucić i nastraszyć, czy to przez jakieś wyrocznie, czy przez mowę, czy przez list, rzekomo przez nas pisany, jakoby już nastał dzień Pański.
(BW)
1 Tes. 5:2
Sami bowiem dokładnie wiecie, iż dzień Pański przyjdzie jak złodziej w nocy.
(BW)
2 Piotr. 3:10
A dzień Pański nadejdzie jak złodziej; wtedy niebiosa z trzaskiem przeminą, a żywioły rozpalone stopnieją, ziemia i dzieła ludzkie na niej spłoną.
(BW)

Joel. 3:1-7
1. A potem wyleję mojego Ducha na wszelkie ciało, i wasi synowie i wasze córki prorokować będą, wasi starcy będą śnili, a wasi młodzieńcy będą mieli widzenia.
2. Także na sługi i służebnice wyleję w owych dniach mojego Ducha.
3. I ukażę znaki na niebie i na ziemi, krew, ogień i słupy dymu.
4. Słońce przemieni się w ciemność, a księżyc w krew, zanim przyjdzie ów wielki, straszny dzień Pana.
5. Wszakże każdy, kto będzie wzywał imienia Pana, będzie wybawiony; gdyż na górze Syjon i w Jeruzalemie będzie wybawienie - jak rzekł Pan - a wśród pozostałych przy życiu będą ci, których powoła Pan.
6. Bo oto w owych dniach i w owym czasie, gdy odmienię los Judy i Jeruzalemu,
7. Zgromadzę wszystkie narody i sprowadzę je do Doliny Józafata, i tam się z nim rozprawię z powodu mojego ludu i mojego dziedzictwa, Izraela, ponieważ rozproszyli je między ludy pogańskie i podzielili mój kraj.
(BW)
Dz.Ap. 2:19-20
19. I uczynię cuda w górze na niebie, I znaki na dole na ziemi, Krew i ogień, i kłęby dymu.
20. Słońce przemieni się w ciemność, A księżyc w krew, Zanim przyjdzie dzień Pański wielki i wspaniały.
(BW)

Opis Nr 2
czyli co to za dzień, którego On jest Panem?

Mat. 12:8
Albowiem Syn Człowieczy jest Panem sabatu.
(BW)
Mar. 2:27-28
27. Ponadto rzekł im: Sabat jest ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla sabatu.
28. Tak więc Syn Człowieczy jest Panem również i sabatu.
(BW)

Pozdr.

G o d ... b l e s s ... A m e r i c a !


Daj mądrość wodzom w ich wojowaniach,
Błogosław Antka w nowych zadaniach,
Stół tych co Ciebie, miłosci szukają,
Daj pokój prawym,
Sąd... co zdradzają.

"Pan nierychły do gniewu i bardzo łaskawy przebacza winę i występek, choć nie pozostawia bez kary, lecz za winę ojców nawiedza synów do trzeciego i do czwartego pokolenia."
(4 Moj. 14:18) ... (Ps. 86:15) ...
Awatar użytkownika
KAAN
Posty: 17430
Rejestracja: 12 sty 2008, 11:49
wyznanie: Kościół Wolnych Chrześcijan
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: KAAN » 25 sty 2017, 19:28

berecik pisze:
KAAN pisze:Dzień Pański to pierwszego dnia po sabacie, to dzień zmartwychwstania Pańskiego.

1 Kor. 5:5
Oddajcie takiego szatanowi na zatracenie ciała, aby duch był zbawiony w dzień Pański.
Nie cytuje się Słowa bez komentarza, to brak netykiety na tym forum.
A odczytując twoje intencje z tych wersetów muszę napisać, że popełniasz błąd logiczny ekwiwokacji.


Albowiem łaską zbawieni jesteście, przez wiarę i to nie z was, Boży to dar, nie z uczynków, aby się ktoś nie chlubił.
Awatar użytkownika
berecik
Posty: 139
Rejestracja: 12 maja 2015, 13:17
wyznanie: Inne ewangeliczne
Lokalizacja: strefa anglosaska, w tym Netherlands
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: berecik » 25 sty 2017, 22:42

Drogi KAAN, dziękuję za odpowiedź, choć, gdybyś np. zamieścił analogiczy, dajmy na to "Opis Nr 3", łatwiej byłoby nam rozwijać temat.

Nie rozumiem uwagi o komentarzu po przeczytaniu netetyki. Widzę teraz uwagę na ten temat w regulaminie. Odpowiem tak - przytoczone fragmenty po prostu bardzo jasno wskazują na znaczenia pojęcia "dzień Pański". Numery opisów podpowiadają, że ich liczba równa się dwa. Mam wrażenie, że nie miałeś żadnego problemu z odczytaniem tego. Nie wiem, co można tam jeszcze komentować. Jedna z metod badawczych, stosowana szczególnie w reportażu, rezygnuje z komentarza odautorskiego pozostawiając odbiorcy samodzielną ocenę przedstawionych faktów. Czasami nawet, z powodu ich oczywistości, taki komentarz byłby nieuprzejmością.

Mam respekt, że znasz tak trudne słowo jak ekwiwokacja. Musiałem o nim poczytać, bo dotąd nie miałem przyjemności. Czy jednak niepotrzebnie nie niepokoimy tego rzadkiego pojęcia?
Wg Kopalińskiego ekwiwokacja to błąd log. polegający na użyciu jakiegoś terminu w 2 różnych znaczeniach w jednej wypowiedzi, gdy poprawność jej wymaga używania go w jednym tylko znaczeniu. Otóż ja nie posiłkowałem się terminem "dzień Pański" jako narzędziem w wypowiedzi, ale go tłumaczyłem, niemal definiowałem. Byłoby nieporozumieniem, gdybym ograniczył się tylko do jednego znaczenia.

Niemniej dziękuję raz jeszcze. To, że ja czy inni się mylą, jest całkiem naturalne. Po to jest to forum, byśmy wspólnymi siłami przybliżali się do prawdy.


Daj mądrość wodzom w ich wojowaniach,
Błogosław Antka w nowych zadaniach,
Stół tych co Ciebie, miłosci szukają,
Daj pokój prawym,
Sąd... co zdradzają.

"Pan nierychły do gniewu i bardzo łaskawy przebacza winę i występek, choć nie pozostawia bez kary, lecz za winę ojców nawiedza synów do trzeciego i do czwartego pokolenia."
(4 Moj. 14:18) ... (Ps. 86:15) ...
jj
Posty: 8288
Rejestracja: 11 sty 2008, 10:17
wyznanie: Kościół Wolnych Chrześcijan
Lokalizacja: zagranica
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: jj » 26 sty 2017, 10:21

2tm31617 pisze:

Czyż nie Objawienie bylo dane Janowi w Dzień Pański? A apostołowie uczyli ze pierwsi chrzescijanie spotykali sie jednego dnia dla sławienia Pana.


Dzien Panski dla pierwszych Chrzescijan, to byla niedziela. Pisal o tym Justyn, ktory zyl w latach 100-165:

150AD JUSTIN: (First apology of Justin, Weekly Worship of the Christians, Ch 68)
•"And on the day called Sunday, all who live in cities or in the country gather together to
one place, and the memoirs of the apostles or the writings of the prophets are read, as
long as time permits; then, when the reader has ceased, the president verbally instructs,
and exhorts to the imitation of these good things. Then we all rise together and pray, and,
as we before said, when our prayer is ended, bread and wine and water are brought, and
the president in like manner offers prayers and thanksgivings, according to his ability,
and the people assent, saying Amen; and there is a distribution to each, and a
participation of that over which thanks have been given, and to those who are absent a
portion is sent by the deacons. And they who are well to do, and willing, give what each
thinks fit; and what is collected is deposited with the leader, who succours the orphans
and widows and those who, through sickness or any other cause, are in want, and those
who are in bonds and the strangers sojourning among us, and in a word takes care of all
who are in need. But Sunday is the day on which we all hold our common assembly,
because it is the first day on which God, having wrought a change in the darkness and
matter, made the world; and Jesus Christ our Saviour on the same day rose from the
dead. For He was crucified on the day before that of Saturn (Saturday); and on the day
after that of Saturn, which is the day of the Sun, having appeared to His apostles and
disciples, He taught them these things, which we have submitted to you also for your
consideration."


http://www.biblicalperformancecriticism ... apology-67


Wczesniej pisal o zbieraniu sie Chrzescijan w Dzien Panski Didache:

90AD DIDACHE: "Christian Assembly on the Lord's Day”:
(Didache: The Teaching of the Twelve Apostles, Chapter XIV)
1. But every Lord's day ye are to gather yourselves together, and break bread,
and give thanksgiving after having confessed your transgressions, that your
sacrifice may be pure. 2. But let no one that is at variance with his fellow
come together with you, until they be reconciled, that your sacrifice may not
be profaned. 3. For this is that which was spoken by the Lord: In every place
and time offer to me a pure sacrifice; for I am a great King, saith the Lord,
and my name is wonderful among the nations."


Awatar użytkownika
KAAN
Posty: 17430
Rejestracja: 12 sty 2008, 11:49
wyznanie: Kościół Wolnych Chrześcijan
Gender: Male
Kontaktowanie:

Re: Jakuba 2:10-12

Postautor: KAAN » 26 sty 2017, 11:04

berecik pisze:Byłoby nieporozumieniem, gdybym ograniczył się tylko do jednego znaczenia..... byśmy wspólnymi siłami przybliżali się do prawdy.
Rozumiem, że chciałeś jak najwięcej wyjaśnić, ale w kontekście rozmowy zacytowałeś moją wypowiedź mówiąca o całkowicie innym znaczeniu niż wersety, które cytowałeś jako odpowiedź. To spowodowało, że wprowadziłeś logiczny dysonans, który odebrałem jako zaprzeczenie mojego stwierdzenia. Jak widzisz samo cytowanie, bez własnego komentarza może doprowadzić do złych reakcji i spowodować zamieszanie w dyskusji. Dlatego dobrze jest przestrzegać zasad dyskusji, zachęcam cię do obfitego komentowania, po to jest forum :) . Myślę że nie będzie już problemów.


Albowiem łaską zbawieni jesteście, przez wiarę i to nie z was, Boży to dar, nie z uczynków, aby się ktoś nie chlubił.

Wróć do „Kącik Egzegetyczny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość