Kolektywne czytanie Pisma: Mateusz 3:1-17
: 07 kwie 2008, 23:16
Mianem wstępu kilka zasad (a może ich brak):
- można pisać swoje subjektywne odczucia nt. omawianego fragmentu Pisma
- dozwolone jest podawanie innych referencji w tym temacie (także dla poszczególnych wersów)
- dozwolone jest używanie słowników i komentarzy biblijnych, piszmy tylko z jakich korzystamy
- jak ktoś zna grekę to bardzo proszęm, jeśli jest to sensowne, o "rozpracowanie" danych fragmentów też w grece dla tych, którzy greki (jeszcze) nie znają
zadawać można też pytania
W pierwszych wersach rozdziału trzeciego czytamy o wypełeniu przepowiedni Izaj 40:3 w postaci Jana Chrzściciela, który wzywał do upamiętania.
Mat. 3:2 (BW)
2. Upamiętajcie się, albowiem przybliżyło się Królestwo Niebios.
Jest to też pierwszy fragment (z 32 w tej Ewangelii) w którym występuje określenie "Królestwo Niebios", a przybliżyło się ono gdyż tam gdzie jest Król tam jest też i jego królestwo. W tym błogosławionym czasie Królestwo w osobie Króla zawitało wśród ludzi.
Termin "Królestwo Niebios" występuje tylko w Ewangelii Mateusza, ale termin "Królestwo Boże" pojawia się we wszystkich, pod względem praktycznym nie ma między nimi różnic - obydwa opisywane są w ten sam sposób (np. w Mt 19,23 dowiadujemy się "że bogasz z trudnością wejdzie do Królestwa Niebios", a to samo w Mr 10,23 jak i Łk 19,24 odnoszą do Królestwa Bożego).
Warto też zwrócić uwagę na dwie istotne sprawy:
w. 8 - wskazuje, że upamiętanie powinno wydać "owoc godny upamiętania", co wielokrotnie jeszcze będzie się pojawiało.
w. 11 - nie wskazuje aby Chrzest Janowy był ku odpuszczeniu grzechów, a jedynie "ku upamiętaniu", choć w wersie 6 widzimy iż każdy chrzczony wyznawał swoje grzechy [1].
W wersach 13-15 widzimy spotkanie tego wielkiego Męża Bożego z Jezusem i nie jest to jedyny moment w którym Jezus wzbudził otwarty protest ze strony pokornego, który wszak nie czuł się godny "zmiany ról" jaką zaproponował Jezus (Jan. 13:8).
W w. 16-17 widzimy wszystkie Błogosławione Osoby Trójcy w jednym momencie! Jest to też jeden z trzech momentów, w których Bóg Ojciec przemawia z nieba wyrażając uznanie dla swojego Syna (zobacz także Mt 17,5 oraz J 12,28). Boży głos cytował fragment Pisma Ps 2:7 oraz Iz 42:1.
Pozdrawiam,
f.
- można pisać swoje subjektywne odczucia nt. omawianego fragmentu Pisma
- dozwolone jest podawanie innych referencji w tym temacie (także dla poszczególnych wersów)
- dozwolone jest używanie słowników i komentarzy biblijnych, piszmy tylko z jakich korzystamy
- jak ktoś zna grekę to bardzo proszęm, jeśli jest to sensowne, o "rozpracowanie" danych fragmentów też w grece dla tych, którzy greki (jeszcze) nie znają
zadawać można też pytania
W pierwszych wersach rozdziału trzeciego czytamy o wypełeniu przepowiedni Izaj 40:3 w postaci Jana Chrzściciela, który wzywał do upamiętania.
Mat. 3:2 (BW)
2. Upamiętajcie się, albowiem przybliżyło się Królestwo Niebios.
Jest to też pierwszy fragment (z 32 w tej Ewangelii) w którym występuje określenie "Królestwo Niebios", a przybliżyło się ono gdyż tam gdzie jest Król tam jest też i jego królestwo. W tym błogosławionym czasie Królestwo w osobie Króla zawitało wśród ludzi.
Termin "Królestwo Niebios" występuje tylko w Ewangelii Mateusza, ale termin "Królestwo Boże" pojawia się we wszystkich, pod względem praktycznym nie ma między nimi różnic - obydwa opisywane są w ten sam sposób (np. w Mt 19,23 dowiadujemy się "że bogasz z trudnością wejdzie do Królestwa Niebios", a to samo w Mr 10,23 jak i Łk 19,24 odnoszą do Królestwa Bożego).
Warto też zwrócić uwagę na dwie istotne sprawy:
w. 8 - wskazuje, że upamiętanie powinno wydać "owoc godny upamiętania", co wielokrotnie jeszcze będzie się pojawiało.
w. 11 - nie wskazuje aby Chrzest Janowy był ku odpuszczeniu grzechów, a jedynie "ku upamiętaniu", choć w wersie 6 widzimy iż każdy chrzczony wyznawał swoje grzechy [1].
W wersach 13-15 widzimy spotkanie tego wielkiego Męża Bożego z Jezusem i nie jest to jedyny moment w którym Jezus wzbudził otwarty protest ze strony pokornego, który wszak nie czuł się godny "zmiany ról" jaką zaproponował Jezus (Jan. 13:8).
W w. 16-17 widzimy wszystkie Błogosławione Osoby Trójcy w jednym momencie! Jest to też jeden z trzech momentów, w których Bóg Ojciec przemawia z nieba wyrażając uznanie dla swojego Syna (zobacz także Mt 17,5 oraz J 12,28). Boży głos cytował fragment Pisma Ps 2:7 oraz Iz 42:1.
Pozdrawiam,
f.