ginajka pisze: Piotrek. pisze:Owszem , jest to straszna zbrodnia , ale miejmy na uwadze inne niż obecnie standardy.
Standardy są znane od dawna:
A Ja wam powiadam: Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują; tak będziecie synami Ojca waszego, który jest w niebie.
Będziesz miłował bliźniego swego jak siebie samego
Czy wniosek Serveta do rady miejskiej o
- osądzenie Kalvina
- przekazanie całego mienia Kalvina po śmierci Servetowi
- chęć ay kalwina zabito a tym provcesie
Mów coś o Servecie?
Czy nie dostał to jak kochał Kalvina?
ginajka pisze:
Nie należy nikczemności wybielać rzekomymi realiami tamtych czasów.
Wtych samych czasach żyli prawdziwi uczniowie Chrystusa którzy rozumieli i zachowywali przesłanie Ewangelii. Do nich nie należeli Kalwin, Beze czy papiestwo.
Ci stali w jednym szeregu po stronie złoczyńców.
Którzy to byli co zachowywali? podasz ich? - znasz ich serca?
Może to Servet który chciał śmierci Kalwina?
ginajka pisze:
Mam jak najlepsze zdanie nt Husa,Wiclifa, waldensów, albigensów, katarów, braci czeskich, braci polskich i wielu, wielu innych. Ci stali po stronie Ewangelii. Hus faktycznie zginął z rąk swych oprawców podobnie jak Servet. Oprawców którym zdawało się w ich zaślepieniu że czynią wolę Boga.
A ST nie zalecał śmierci heretyka ?
To odmienne zrozumienie ST doprowadziło do tej sytuacji
ginajka pisze:
Dyskredytowanie Serveta kalumniami w stylu:
"Oddał życie za wszczynanie burd" albo
"Terrorystę namawiającego do zabójstwa można nazwać męczennikiem?"
jest żenujące.
Za słabo?
ginajka pisze:
Rusz głową! Do czego namawiano Serveta w więzieniu? Czy do tego by się wyparł terroryzmu i wszczynania burd czy wyrzeczenia się przekonań wiary?
Namawiano go do porzucenia Herezji która w opinii Genewczyków NISZCZYŁA społeczeństwo.
to jakby ktos powiedział że PIELĘGNOWANIE w sobie i GŁOSZENIE idei Hitleryzmu jest spoko
( podaję to jako przykład adekwatny do naszych czasów )
W naszych czasach ze te poglądy IDZIESZ do więzienia. - Tak za poglady ...
ginajka pisze:
Servet był prawdziwym uczniem Jezusa, sługą Ewangelii i Bożego Słowa.
Nikogo nie skrzywdził.
dlatego chciał wyroku śmierci na kalwinie
Dzieci nie wiedza kim był ten heretyk
SUPER
http://forum.protestanci.info/viewtopic.php?t=28982 września Servet napisał dość agresywną obronę swoich 38 tez zestawionych przez Kalwina z jego pism. Oskarżył w niej Kalwina o uprzedzenie w opracowywaniu artykułów wiary na modłę doktorów paryskiej Sorbony, bez podpierania się Pismem Św. Nazwał Kalwina uczniem Szymona Maga, przestępczym oskarżycielem i mordercą. Wyśmiał Kalwina za to, że uważa się za prawowiernego sługę Kościoła oraz stwierdził, że Kalwin albo go nie zrozumiał, albo sprytnie przekręcił sens jego tez. Na swoje poparcie podał cytaty z Tertuliana, Ireneusza i pseudo-Klemensa.
Servet wielokrotnie nazywa w nich Kalwina kłamcą, uzurpatorem, nędznikiem (nebulo pessimus), obłudnikiem, uczniem Szymona Maga, etc. oto przykład:
Czy zaprzeczysz, że jesteś mordercą? Dowiodę tego na podstawie twoich czynów. Nie ośmielisz się zaprzeczyć, że jesteś Szymonem Magiem. Co do mnie, to jestem utwierdzony w tak dobrej sprawie, i nie boję się śmierci. … . Podajesz sofistyczne argumenty bez [odwoływania się do] Pisma św. … . Nie rozumiesz tego, co mówisz. Wyjesz niczym ślepic na pustyni …. Kłamiesz, kłamiesz, kłamiesz, ty ciemny oszczerco …. Kiedy prześladujesz na śmierć jest w tobie szaleństwo … . by cała twoja magia nadal pozostała w łonie twojej matki … . Żałuję, że nie jestem wolny, gdyż mógłbym wtedy sporządzić zestawienie twoich błędów. Każdego, kto nie jest podobny do Szymona Maga, Kalwin uważa za pelagianina. Dlatego też Kalwin potępia wszystkich, którzy byli i są chrześcijanami – nawet apostołów, ich uczniów, starożytnych doktorów Kościoła i całą resztę. Nikt bowiem nie zniósł całkowicie wolnej woli, jak tylko Szymon Mag. Kłamiesz, kłamiesz, kłamiesz, kłamiesz, ty nędzniku.
<cut>
Serwet kończy swoje popisy żądaniem, aby naukę Kalwina potraktowano głośnym okrzykiem dezaprobaty, a nie szukano na jej poparcie argumentacji czy opinii innych powag." Podpisał się jako ten, który ma Chrystusa za pewnego obrońcę.
W dniu 18 września Servet przesłał swoje uwagi Małej Radzie. Przekazano je Kalwinowi, ten jednak uznał za zbyteczne reagowanie na nie.
W ten sposób zakończono debatę pomiędzy Kalwinem a Servetem. Sprawa dalej miała się toczyć przed Kościołami Szwajcarii. 19 września Mała Rada skierowała sprawę Serveta do rozpatrzenia przez kościoły protestanckie Szwajcarii: w Bernie, Zürychu, Szafuzy i Bazylei.
Oficjalnym posłańcem Radu do tych kościołów był Jaquemoz Jernoz, który rozpoczął swoją misję dwa dni później. Przedstawiciele tych czterech kościołów trzymali od Rady Genewy list wraz z kopiami debaty pomiędzy Kalwinem a Servetem oraz egzemplarz głównego dzieła Serveta "Restitutio" a także egzemplarze dzieł Tertuliana i Ireneusza, do których głównie odwoływali się obaj dyskutanci.
Los Serveta zależał od opinii tych Kościołów i Servet sam to zaakceptował. 22 września skierował do Rady Genewy petycję o wszczęcie procesu przeciwko Kalwinowi i dołączył zestawienie artykułów, w kwestii których należałoby badać Kalwina. Jako uzasadnienie swojego żądania podał m.in. to:
- fakt, że Kalwin zamierzał "zniweczyć prawdę o Jezusie Chrystusie oraz naśladować nauki Szymona Maga wbrew naukom wszystkich doktorów Kościoła"
- Kalwina należy zgładzić jako maga, a jego mienie należy skonfiskować i przekazać Servetowi w ramach zadośćuczynienia za szkody, jakich doznał przez Kalwina.
Rada zignorowała tę petycję Serveta.