Lash pisze:koleżanka pisze:Rembov pisze:KAAN pisze:Zadnemu z braci Pana Jezusa nie chciało się opiekować Marią, bo byli niewierzący.
Masz to gdzieś w Biblii napisane?
Z tymi braćmi niewierzącymi to jakaś nowa teoria protestancka? Józef był wierzącym żydem inaczej Maryii nie był by zaślubiony. Co ja tu jeszcze przeczytam za mity?
Skoro Jezus powierzył własną Matkę najmłodszemu uczniowi, to znaczy, że nikogo nie było by zaopiekować się starszą matką, znaczy to, że Józef nie żył, i Maria nie miała żadnych synów i córek. To chyba wszystko wyjaśnia. To, że w Biblii pisze o braciach nie znaczy to, że oni musieli być rodzonymi, a może to kuzyni, tak kiedyś żydzi mówili na wszystkich bliskich z rodziny, kuzynów, kuzynki itd.
A tu artykuł wyjaśniający kim są bracia:
http://www.kosciol.pl/article.php/20060616100719999
Wybacz ale to artykuł typowo ideologiczny.
Brat to słowo Adlefos.
Kuzyn to Anepsios.
Apostolowie o tym wiedzieli.
Septuaginta tak oddaje
36:11 καὶ ἐγένοντο Θερσα καὶ Εγλα καὶ Μελχα καὶ Νουα καὶ Μααλα θυγατέρες Σαλπααδ τοῖς ἀνεψιοῖς αὐτῶν
36:11וַתִּהְיֶינָה מַחְלָה תִרְצָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְנֹעָה בְּנֹות צְלָפְחָד לִבְנֵי דֹדֵיהֶן לְנָשִֽׁים׃ Liczb.
36: 11) Poślubiły więc córki Selofchada: Machla, Tirsa, Chogla, Milka i Noa
synów swoich stryjów. To typowa propagandówka katolicka do "ukonstytuowania idei wiecznej dziewiczności.
To prawda, że
adelfos ma szersze spektrum znaczniowe, niż tylko "brat rodzony", jednak warto zauwżyć, że ewangeliści mówiąc o kuzynach konsekwentnie uzywaja słowa innego sowa:
suggenes, zaś słowa
adelfos uzywaja niemal wyłącznie by nazwać tak braci rodzonych, lub w wierze.
Gdyby bracia Jezusa mieli być kuzynami to nazywanie ich
adelfosami byłoby zastanawiającą niekonsekwencją.
prześledźmy to na przykładzie Łukasza:
suggenes:
Łk 1:36
A oto również krewna Twoja, Elżbieta, poczęła w swej starości syna i jest już w szóstym miesiącu ta, która uchodzi za niepłodną.
Łk 1:58
Gdy jej sąsiedzi i krewni usłyszeli, że Pan okazał tak wielkie miłosierdzie nad nią, cieszyli się z nią razem.
Łk 2:44
Przypuszczając, że jest w towarzystwie pątników, uszli dzień drogi i szukali Go wśród krewnych i znajomych.
pozostałe dwa przypadki jasno pokazuja, że ewngelista jednoznacznie rozróżnia suggenesów od adelfosów:
Łk 14:12
Do tego zaś, który Go zaprosił, rzekł: Gdy wydajesz obiad albo wieczerzę, nie zapraszaj swoich przyjaciół ani braci (adelfos
), ani krewnych(suggenes
), ani zamożnych sąsiadów, aby cię i oni nawzajem nie zaprosili, i miałbyś odpłatę.
Łk 21:16
A wydawać was będą nawet rodzice i bracia(adelfos
), krewni(suggenes
) i przyjaciele i niektórych z was o śmierć przyprawią.
Adelfos występuje znacznie częściej, ale ani razu kontekst nie wskazuje jednoznacznie, by ewangelista używał tego słowa na okreslenie kuzyna. Parokroć natomiast jest oczywiste, ze dla Łukasza
adelfos jest bratem rodzonym:
Łk 3:1 (3:19)
Było to w piętnastym roku rządów Tyberiusza Cezara. Gdy Poncjusz Piłat był namiestnikiem Judei, Herod tetrarchą Galilei, brat jego Filip tetrarchą Iturei i kraju Trachonu, Lizaniasz tetrarchą Abileny
Łk 6:14
...Szymona, którego nazwał Piotrem; i brata jego, Andrzeja; Jakuba i Jana; Filipa i Bartłomieja;
Łk 12:13
Wtedy ktoś z tłumu rzekł do Niego: Nauczycielu, powiedz mojemu bratu, żeby się podzielił ze mną spadkiem.
Łk 15:27
Ten mu rzekł: Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego.
Łk 16:28
Mam bowiem pięciu braci: niech ich przestrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki.
Łk 20:28-29
Nauczycielu, Mojżesz tak nam przepisał: Jeśli umrze czyjś brat, który miał żonę, a był bezdzietny, niech jego brat weźmie wdowę i niech wzbudzi potomstwo swemu bratu. Otóż było siedmiu braci. Pierwszy wziął żonę i umarł bezdzietnie.
Gdyby uznac katolicka interpretację, to należałoby uznać, że
tylko kuzynów Jezusa ewangeliści określali jako
adelfos, wszystkich innych kuzynów zaś jako
suggenes.
Mateusz jako jedyny w ogóle nie używa słowa suggenes, ale dla Marka, Łukasza i Jana to rozróżnienie jest oczywiste.
Równiez
adelfe - siostra, to siostry rodzone (Maria i Marta z Betanii) - tak samo nazwane są rzekome "kuzynki" Jezusa w Marka 6:3.