Jak dziś frymarczy się kościelnymi sakramentami

Rzut oka na historię eklezjalną
sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 09:24

Rembov pisze:
sanctam pisze:W przypadku małżeństw praktykujących katolików Kościół ma związane ręce, a małżeństwo należy się "jak psu buda".

O ile nie występują przeszkody zrywające ważność małżeństwa.


Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem...
Możesz podać przykład powodu, dla którego małżeństwo osób ochrzczonych traci ważność ?


Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 21 sty 2010, 09:34

sanctam pisze:Możesz podać przykład powodu, dla którego małżeństwo osób ochrzczonych traci ważność ?

Nie tyle "traci ważność" co "nie zostało ważnie zawarte". Przyczyny zrywające wymienia Kodeks Prawa Kanonicznego:


Rozdział III
POSZCZEGÓLNE PRZESZKODY ZRYWAJĄCE

Kan. 1083 -
§ 1. Nie może zawrzeć ważnego małżeństwa mężczyzna przed ukończeniem szesnastego roku życia i kobieta przed ukończeniem czternastego roku.

§ 2. Konferencja Episkopatu ma prawo ustalić wyższy wiek do godziwego zawarcia małżeństwa.

Kan. 1084 -
§ 1. Niezdolność dokonania stosunku małżeńskiego uprzednia i trwała, czy to ze strony mężczyzny czy kobiety, czy to absolutna czy względna, czyni małżeństwo nieważnym z samej jego natury.

§ 2. Jeśli przeszkoda niezdolności jest wątpliwa, czy wątpliwość ta jest prawna czy faktyczna, nie należy zabraniać zawarcia małżeństwa ani też, dopóki trwa wątpliwość, orzekać jego nieważności.

§ 3. Niepłodność ani nie wzbrania zawarcia małżeństwa, ani nie powoduje jego nieważności, z zachowaniem przepisu kan. 1098.

Kan. 1085 -
§ 1. Nieważnie usiłuje zawrzeć małżeństwo, kto jest związany węzłem poprzedniego małżeństwa, nawet niedopełnionego.

§ 2. Chociaż pierwsze małżeństwo było nieważnie zawarte lub zostało rozwiązane z jakiejkolwiek przyczyny, nie wolno dlatego zawrzeć ponownego małżeństwa, dopóki nie stwierdzi się, zgodnie z prawem i w sposób pewny, nieważności lub rozwiązania pierwszego.

Kan. 1086 -
§ 1. Nieważne jest małżeństwo między dwiema osobami, z których jedna została ochrzczona w Kościele katolickim lub była do niego przyjęta i nie odłączyła się od niego formalnym aktem, a druga jest nieochrzczona.

§ 2. Od tej przeszkody można dyspensować tylko po wypełnieniu warunków, o których w kan. 1125 i 1126.

§ 3. Jeśli podczas zawierania małżeństwa strona była powszechnie uważana za ochrzczoną albo jej chrzest był wątpliwy, należy domniemywać, zgodnie z kan. 1060, ważność małżeństwa, dopóki w sposób pewny nie udowodni się, że jedna strona była ochrzczona, druga zaś nieochrzczona.

Kan. 1087 - Nieważnie usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy otrzymali święcenia.

Kan. 1088 - Nieważnie usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy są związani wieczystym ślubem publicznym czystości w instytucie zakonnym.

Kan. 1089 - Nie może być ważnie zawarte małżeństwo pomiędzy mężczyzną i kobietą uprowadzoną lub choćby przetrzymywaną z zamiarem zawarcia z nią małżeństwa, chyba że później kobieta uwolniona od porywacza oraz znajdując się w miejscu bezpiecznym i wolnym, sama swobodnie wybierze to małżeństwo.

Kan. 1090 -
§ 1. Kto ze względu na zawarcie małżeństwa z określoną osobą, zadaje śmierć jej współmałżonkowi lub własnemu, nieważnie usiłuje zawrzeć to małżeństwo.

§ 2. Nieważnie również usiłują zawrzeć małżeństwo ci, którzy poprzez fizyczny lub moralny współudział spowodowali śmierć współmałżonka.

Kan. 1091 -
§ 1. W linii prostej pokrewieństwa nieważne jest małżeństwo między wszystkimi wstępnymi i zstępnymi, zarówno prawego pochodzenia, jak i naturalnymi.

§ 2. W linii bocznej nieważne jest aż do czwartego stopnia włącznie.

§ 3. Przeszkoda pokrewieństwa nie zwielokrotnia się.

§ 4. Nigdy nie zezwala się na małżeństwo, jeśli istnieje wątpliwość, czy strony są spokrewnione w jakimś stopniu linii prostej lub w drugim stopniu linii bocznej.

Kan. 1092 - Powinowactwo w linii prostej powoduje nieważność małżeństwa we wszystkich stopniach.

Kan. 1093 - Przeszkoda przyzwoitości publicznej powstaje z nieważnego małżeństwa po rozpoczęciu życia wspólnego albo z notorycznego lub publicznego konkubinatu. Powoduje zaś nieważność małżeństwa w pierwszym stopniu linii prostej między mężczyzną i krewnymi kobiety i odwrotnie.

Kan. 1094 - Nie mogą ważnie zawrzeć małżeństwa ze sobą ci, którzy są związani pokrewieństwem prawnym powstałym z adopcji, w linii prostej lub w drugim stopniu linii bocznej.

http://archidiecezja.lodz.pl/czytelni/prawo/k4t7r3.html


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 09:42

@Rembov

Czyli węzeł małżeński, małżeństwo ochrzczonych - dopełnione - nie może być nigdy rozwiązane.


Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 21 sty 2010, 09:52

Małżeństwo ważnie zawarte, a nie "dopełnione".
Dopełnienie małżeństwa nie oznacza, że nie może istnieć inna przeszkoda zrywająca spośród wymienionych w Kodeksie Prawa Kanonicznego. Może bowiem mieć miejsce próba zawarcia małżeństwa przez ochrzczony osoby, w którego przypadku występuje jakaś przeszkoda zrywająca, i ono nie będzie zawarte w sposób ważny, czyli nigdy nie zaistnieje.


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 10:47

Rembov pisze:Małżeństwo ważnie zawarte, a nie "dopełnione".

Celowo dopisałem "dopełnione", ponieważ małżeństwo ważnie zawarte, aczkolwiek niedopełnione, może zostać rozwiązane.
Rembov pisze:Dopełnienie małżeństwa nie oznacza, że nie może istnieć inna przeszkoda
Może bowiem mieć miejsce próba zawarcia małżeństwa przez ochrzczony osoby, w którego przypadku występuje jakaś przeszkoda zrywająca


Oczywiście, jednak wtedy małżeństwo nigdy nie zaistnieje. Jeżeli nie ma wolnej zgody obu małżonków, małżeństwo jest nieważne. Zgoda stwarza małżeństwo:

Kan. 1057 -

§ 1. Małżeństwo stwarza zgoda stron między osobami prawnie do tego zdolnymi, wyrażona zgodnie z prawem, której nie może uzupełnić żadna ludzka władza.


Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 21 sty 2010, 10:49

sanctam pisze:Jeżeli nie ma wolnej zgody obu małżonków, małżeństwo jest nieważne. Zgoda stwarza małżeństwo:

Sanctam, przeszkód zrywających jest więcej, a nie tylko zgoda i dopełnienie.


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 11:05

Rembov pisze:Sanctam, przeszkód zrywających jest więcej,

Piszesz o sytuacji, kiedy małżeństwo nigdy nie zaistniało. Ja piszę natomiast o możliwościach zerwania ważnego małżeństwa. Są tylko trzy możliwości rozwiązania ważnego małżeństwa.


Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 21 sty 2010, 11:20

1. Przywilej Pawłowy.
2. Rozwiązanie niedopełnionego małżeństwa przez papieża z ważnej przyczyny na prośbę obojga lub jednego małżonka.

A trzecie?


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 11:27

Rembov pisze:1. Przywilej Pawłowy.
2. Rozwiązanie niedopełnionego małżeństwa przez papieża z ważnej przyczyny na prośbę obojga lub jednego małżonka.

A trzecie?


3. Rozwiązanie małżeństwa ważnie zawartego, ale niedopełnionego.

Papież nie może rozwiązać małżeństwa np. dwojga osób ochrzczonych.


sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 11:31

Rozwiązanie małżeństwa niedopełnionego nie wymaga zgody papieża.
Małżeństwo może być rozwiązane wg przywileju Piotrowego, wtedy gdy małżeństwo rozpadło się, a jedna osoba jest nieochrzczona, to papież może taki związek rozwiązać i osoba ochrzczona jest również wolna.


Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 21 sty 2010, 12:36

sanctam pisze:
Rembov pisze:1. Przywilej Pawłowy.
2. Rozwiązanie niedopełnionego małżeństwa przez papieża z ważnej przyczyny na prośbę obojga lub jednego małżonka.

A trzecie?


3. Rozwiązanie małżeństwa ważnie zawartego, ale niedopełnionego.

Papież nie może rozwiązać małżeństwa np. dwojga osób ochrzczonych.

To jest punkt drugi, a nie trzeci i mówi o tym Kan. 1142:
Małżeństwo niedopełnione, zawarte przez ochrzczonych lub między stroną ochrzczoną i stroną nieochrzczoną, może być ze słusznej przyczyny rozwiązane przez Biskupa Rzymskiego, na prośbę obydwu stron lub tylko jednej, choćby druga się nie zgadzała.

Jak widzisz, małżeństwo zawarte ważnie przez osoby ochrzczone, ale które nie zostało dopełnione, może być rozwiązane przez papieża.
Oczywiście z ważnego powodu, a nie na życzenie.
sanctam pisze:Rozwiązanie małżeństwa niedopełnionego nie wymaga zgody papieża.

Przeczytaj uważnie kanon 1142 KPK - jest tam napisane kto może rozwiązać niedopełnione małżeństwo.

Małżeństwo może być rozwiązane wg przywileju Piotrowego, wtedy gdy małżeństwo rozpadło się, a jedna osoba jest nieochrzczona, to papież może taki związek rozwiązać i osoba ochrzczona jest również wolna.

Akurat w tym przypadku rozwiązanie przez papieża nie jest konieczne i dokonuje tego samo zawarcie nowego małżeństwa:
Kan. 1143 -
§ 1. Małżeństwo zawarte przez dwie osoby nie ochrzczone zostaje rozwiązane na mocy przywileju pawłowego dla dobra wiary strony, która przyjęła chrzest, przez sam fakt zawarcia nowego małżeństwa przez stronę ochrzczoną, jeśli strona nieochrzczona odeszła.


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 12:59

Rembov pisze:Jak widzisz, małżeństwo zawarte ważnie przez osoby ochrzczone, ale które nie zostało dopełnione, może być rozwiązane przez papieża.


Pisałem o małżeństwie dwojga osób ochrzczonych (dopełnionym). Takie małżeństwo nie może zostać rozwiązane nawet przez Biskupa Rzymu.

Rembov pisze:
sanctam pisze:Małżeństwo może być rozwiązane wg przywileju Piotrowego, wtedy gdy małżeństwo rozpadło się, a jedna osoba jest nieochrzczona, to papież może taki związek rozwiązać i osoba ochrzczona jest również wolna.

Akurat w tym przypadku rozwiązanie przez papieża nie jest konieczne i dokonuje tego samo zawarcie nowego małżeństwa:
Kan. 1143 -
§ 1. Małżeństwo zawarte przez dwie osoby nie ochrzczone zostaje rozwiązane na mocy przywileju pawłowego dla dobra wiary strony, która przyjęła chrzest, przez sam fakt zawarcia nowego małżeństwa przez stronę ochrzczoną, jeśli strona nieochrzczona odeszła.


Mylisz przywilej Pawłowy z Piotrowym. Zacytowany kanon odnosi się do przywileju Pawłowego, czyli wtedy gdy małżeństwo zawarte jest przez dwie osoby nieochrzczone i jedna osoba przyjmuje chrzest, a druga z tego powodu chce odejść, to wtedy osoba ochrzczona też jest wolna i może zawrzeć nowe małżeństwo kościelne.


Awatar użytkownika
Rembov
Posty: 20012
Rejestracja: 21 sty 2009, 14:10
wyznanie: Kościół Katolicki
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Rembov » 21 sty 2010, 13:20

sanctam pisze:
Rembov pisze:Jak widzisz, małżeństwo zawarte ważnie przez osoby ochrzczone, ale które nie zostało dopełnione, może być rozwiązane przez papieża.


Pisałem o małżeństwie dwojga osób ochrzczonych (dopełnionym). Takie małżeństwo nie może zostać rozwiązane nawet przez Biskupa Rzymu.

Okay, ale ja pytałem o trzeci powód dla rozwiązania małżeństwa ważnie zawartego, poza przywilejem pawłowym i niedopełnieniem.


sanctam pisze:Mylisz przywilej Pawłowy z Piotrowym. Zacytowany kanon odnosi się do przywileju Pawłowego, czyli wtedy gdy małżeństwo zawarte jest przez dwie osoby nieochrzczone i jedna osoba przyjmuje chrzest, a druga z tego powodu chce odejść, to wtedy osoba ochrzczona też jest wolna i może zawrzeć nowe małżeństwo kościelne.

Mówisz o tym kanonie:
Kan. 1149 - Jeśli nieochrzczony, po przyjęciu chrztu w Kościele katolickim, nie może ze współmałżonkiem nieochrzczonym nawiązać współzamieszkania z racji uwięzienia lub prześladowania, wolno mu zawrzeć nowe małżeństwo, chociażby tymczasem druga strona przyjęła chrzest, z zachowaniem przepisu kan. 1141.

Przywilej dotyczy tylko podkreślonej sytuacji, a nie odejścia osoby nieochrzczonej, i nie wymaga zgody papieża.


Siła argumentów jest bezsilna wobec argumentu siły.
sanctam
Posty: 2908
Rejestracja: 04 cze 2009, 00:09
wyznanie: Rzymsko Katolickie
Lokalizacja: Wrocław
O mnie: :) Nie wiem co napisać ?
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: sanctam » 21 sty 2010, 13:45

Rembov pisze:Okay, ale ja pytałem o trzeci powód dla rozwiązania małżeństwa ważnie zawartego, poza przywilejem pawłowym i niedopełnieniem.

Tak więc wymieniam trzy powody:

1. Przywilej Pawłowy.
2. Przywilej Piotrowy.
3. Małżeństwo niedopełnione.

Rembov pisze:Mówisz o tym kanonie:
[i]Kan. 1149


Nie. Mówię o Przywileju Piotrowym, który oznacza także kilka sytuacji, które nie są ujęte w Kodeksie Prawa Kanonicznego. (dokument Kongregacji Nauki Wiary, Normae de conficiendo processu pro solutione vinculi matrimonialis in favorem fidei, 30 kwietnia 2001). Czyli tak jak pisałem wcześniej:
sanctam pisze:wtedy gdy małżeństwo rozpadło się, a jedna osoba jest nieochrzczona, to papież może taki związek rozwiązać i osoba ochrzczona jest również wolna.



Wróć do „Historia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości