A ktoś się orientuje, jak to to było w historii Kościoła z tym umywaniem nóg?
Wikipedia podaje:
Praktyka umywania nóg wspomniana jest również w pismach apostolskich (1 Tm 5,10).
Protestancka tradycja umywania nóg sięga czasów przedreformacyjnych. Wiele wspólnot będących protoplastami protestantyzmu uważało, iż w Biblii znajduje się wyraźnie polecenie praktykowania tego obrzędu. Już albigensi dopatrywali się związku umywania nóg z Wieczerzą Pańską, zaś waldensi praktykowali go jeszcze w średniowieczu. Istnieją również dowody, iż wśród husytów toczyły się spory w tej kwestii. Przełom przyniósł wiek szesnasty, wybuch reformacji i ukształtowanie się pierwszych zborów radykalnych protestantów – anabaptystów. Wiele z nich zaakceptowało obrzęd umywania nóg. Na ziemiach polskich ideę tę krzewili bracia polscy. Również część wspólnot mennonickich poparła tę praktykę i stosuje ją do dziś.
Więcej na:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Umywanie_n%C3%B3g
Zatrzymajmy się przy 1 Tym 5,9-10:
"Na listę wdów może być wciągnięta niewiasta licząca lat co najmniej sześćdziesiąt i raz tylko zamężna, (10) mająca dobre imię z powodu szlachetnych uczynków: że dzieci wychowała, że gościny udzielała, że świętym nogi umywała, że prześladowanych wspomagała, że wszelkie dobre uczynki gorliwie pełniła."
Paweł wymienia kilka "znaków rozpoznawczych dobrej wdowy"- wśród nich jest mowa o UMYWANIU NÓG ŚWIETYM.
Czyli komu wdowa miała nogi umywać? Świętym! To znaczy wierzącym!
Apostoł nie pisze o niewierzących, co było by jeszcze większą cnotą wdowy, gdyby to robiła (zgodnie zresztą z ówczesnymi zwyczajami kulturowo-higienicznymi), ale Paweł mówi o tym, co wierząca wdowa winna robić współwierzącym: umywać im nogi.
A skoro taka praktyka umywania nóg świetym była mile widziana wśród cech dobrej wdowy (stanowiło to nawet surowy warunek bycia na liście wdów do pomocy), tzn., że Kościół apostolski to praktykował. Gdzie i kiedy? No skoro to miało dotyczyć "nóg świętych" (a nie każdych nóg- np. tych pogan, co w gościnę przybywali), to wniosek się nasuwa, że odbywać się to mogło podczas zgromadzeń chrześcijańskich.
A co było częstym zwyczajem wówczas? Spożywanie Pamiątki Wieczerzy! A skoro tak, to i umywanie nóg świętym miało by tam rację bytu...
A daczego Kościół apostolski miałby by praktykować umywanie nóg świętym?
Jan 13 jest odpowiedzią, gdzie Jezus apostołom powiedział, aby to robiąc, naśladowali Pana swego!...
Szukając, znalazłem jeszcze takie małe opracowanie tematu:
W zborze korynckim Kościoła niektórzy wierzący przystępowali do Łamania Chleba nie przygotowani, bez wyznania i usunięcia grzechów i nieporozumień. To powodowało, że byli "sądzeni i karani przez Boga" (1 Kor 11,20-34). Przykład Jezusa Chrystusa, to w jaki sposób przygotował On Swych uczniów do spożywania Chleba i Wina, jest dla nas wyraźną wskazówką. W związku z tym zwraca uwagę obrządek Umywania Nóg (czyt. Jan 13,1-17).
1. Wierzący spełniają obowiązek Umywania Nóg rozumiejąc, że jest on:
a. wyrazem posłuszeństwa poleceniu Jezusa (Jan 13,16.17);
b. aktem oczyszczenia (Jan 13,6-11);
c. aktem pokory i uniżenia (Jan 13,12-16);
d. znakiem służby (Jan 13,12-15).
Czasami zadawane jest pytanie o to, czy Umywanie Nóg ma mieć miejsce przed, czy po spożyciu Wieczerzy Pańskiej. Jest to ważne pytanie, i ważna jest odpowiedź. - Biorąc pod uwagę, że jest to akt oczyszczania "z pyłu, który przylgnął do nóg" (por. Jan 13,10 BT - "... potrzebuje tylko nogi sobie umyć") - a więc z codziennych drobnych uchybień czy ewentualnych nieporozumień braterskich - by przystąpić godnie do Wieczerzy Pańskiej (por. 1 Kor 11,27-31), to jest oczywiste, że Umywanie Nóg powinno poprzedzać spożywanie Chleba i Wina! Sam obrządek Umywania Nóg stanowi wspaniałą okazję do usunięcia wszelkich nieporozumień i wyznania wzajemnych uraz. Całe nabożeństwo przygotowujące do obrządku Łamania Chleba, podczas którego "śmierć Pańską opowiadamy [rozpamiętujemy]" (1 Kor 11,26), ma za cel jak najlepiej nas do tego obrządku przygotować. Punktem kulminacyjnym tego przygotowania, usunięcia przeszkód by móc przystąpić godnie do Wieczerzy Pańskiej, jest właśnie Umywanie Nóg. Z powyższego wynika jeszcze jeden wniosek, a mianowicie; skoro Umywanie Nóg jako akt oczyszczania przygotowuje do godnego uczestniczenia w Chlebie i Winie, to przed każdym przystąpieniem do Wieczerzy Pańskiej należy umywać nogi!
http://www.kchds.pl/index.php?show=17&art=57
Jak widać jest sporo zasadnych powodów, aby nie lekceważyć tej części Bożego Słowa, gdzie o tym umywaniu nóg czytamy...