Strona 1 z 1

Judasz

: 08 gru 2017, 20:17
autor: nan
Jak pogodzić te opisy ostatnich dni Judasza:

Mat 27:3-8
Wtedy Judasz , który Go wydał , widząc , że Go skazano , opamiętał się , zwrócił trzydzieści srebrników arcykapłanom i starszym i rzekł : « Zgrzeszyłem , wydawszy krew niewinną ». Lecz oni odparli : « Co nas to obchodzi ? To twoja sprawa ». Rzuciwszy srebrniki ku przybytkowi , oddalił się , potem poszedł i powiesił się . Arcykapłani zaś wzięli srebrniki i orzekli : « Nie wolno kłaść ich do skarbca świątyni , bo są zapłatą za krew ». Po odbyciu narady kupili za nie Pole Garncarza , na grzebanie cudzoziemców . Dlatego pole to aż po dziś dzień nosi nazwę Pole Krwi

Dzieje Ap 1:16-19
Bracia, musiało wypełnić się słowo Pisma, które Duch Święty zapowiedział przez usta Dawida o Judaszu. On to wskazał drogę tym, którzy pojmali Jezusa, 17 bo on zaliczał się do nas i miał udział w naszym posługiwaniu. 18 8 Za pieniądze, niegodziwie zdobyte, nabył ziemię i spadłszy głową na dół, pękł na pół i wypłynęły wszystkie jego wnętrzności.

Mateusz: Judasz żałuje, pole kupują arcykapłani za pieniądze zwrócone im przez Judasza, a Judasz umiera przez powieszenie się.
Dzieje Ap: Nic nie wskazuje na to, by Judasz żałował, To on kupuje pole, nie zwracając ich arcykapłanom, Judasz umiera przez spadnięcie głową w dół.

Mam problem z pogodzeniem tych dwóch fragmentów, wydaje mi się to nielogiczne.

Re: Judasz

: 10 gru 2017, 19:08
autor: Luna
Biblistą nie jestem, ale wtrącę swoje teoryjki.
Co do żałowania - jak się powiesił, to pewnie żałował. Zresztą, apostołowie nie siedzieli mu w głowie, mogli nie mieć z nim kontaktu i nie znać intencji.
Co do śmierci:
a) Judasz się powiesił, a raczej próbował, ale coś mu nie wyszło.
albo
b) fragment o spadnięciu głową w dół i pęknięciu jest metaforyczny, jak wiele rzeczy w Biblii.

Re: Judasz

: 10 gru 2017, 20:02
autor: Sebek
To i ja dodam swoja teorię, jak myślicie?

A oto zasłona świątyni rozerwała się na pół, od góry aż do dołu, ziemia się zatrzęsła i skały popękały.
Mat 27:51

Judasz spadł z powodu trzęsienia ziemi i stąd ten opis...

Re: Judasz

: 10 gru 2017, 20:05
autor: kontousunieteMtl
Sebek pisze:To i ja dodam swoja teorię, jak myślicie?

A oto zasłona świątyni rozerwała się na pół, od góry aż do dołu, ziemia się zatrzęsła i skały popękały.
Mat 27:51

Judasz spadł z powodu trzęsienia ziemi i stąd ten opis...



A ja myslalam, ze....sola scriptura..... :-/

Re: Judasz

: 11 gru 2017, 03:07
autor: Sebek
@kontousuniete, możesz rozwinąć?

Re: Judasz

: 11 gru 2017, 07:06
autor: nadrozd
Nan......
A co w tym nielogicznego ?

Wyrzuty sumienia i zal moga przyjść z czasem.
A czlowiek moze powiesic sie a gdy lina lub galąż pęknie spaść w doł.

Co do trzesienia ziemi to nie jest konieczne, w tv pare lat temu pikazywalu jak caly dom i drzewa przy nim spadły w dol dom pekł na poł bo poprostu gleba sie obsunela..... Dom był na skarpie.... Takich zjawisk jest wiele i nie ma co dywagować....


Dobrze jest nie wiedziec nic ponad to co napusano...bo szukanie zbednej wiedzy powoduje podziały.
Sola scriptura..... Jest wyzwaniem i trzymaniem na wodzy bajkopisarskiej fantazji :)

Albo se siendziemy zrobimy synod i dogmatycznie jakas ciekawa teorie wymyslimy np że kosmici strzelajac laserem ...... :P Fantazja jest od tego by bawic sie na całego ;)

Re: Judasz

: 11 gru 2017, 10:07
autor: Sebek
Z kosmitami strzelającymi laserem, to mi sie podoba ;) :lol:
Oczywiście że nie wolno nic dokładać ani ujmować bo później powstają herezje. To są tylko nasze "ciekawe teorie" jak każdy zaznaczył, a nie dogmaty.

Re: Judasz

: 11 gru 2017, 10:51
autor: Yoko
Ewangelie były RELACJAMI 4 różnych ewangelistów, także każdy z uczniów mógł inaczej opisać pewne wydarzenie, lub je dopełnić. Dopóki przedstawiają one wydarzenia co, z kim się stało zgadzam się, że nie ma co sobie dopowiadać i tworzyć dogmatów, zwłaszcza, że zrozumienie fragmentów takich jak ten z Judaszem ani nie wpływa na nasze zbawienie ani nie zmienia prawd Pisma Świętego.

To co widzę w tych fragmentach to to, że źródła zgodnie utrzymują, że Judasz był zdrajcą. Marek i Łukasz podają, że władze żydowskie obiecały Judaszowi pieniądze za współpracę, ale Mateusz mówi, że zapłaciły mu 30 srebrników od razu. Judasz żałował swojego czynu, wrócił pieniądze i powiesił się. Jak sam zauważyłeś w jednej z relacji władze kupiły za te pieniądze "pole krwi" ale Dz. Ap. podają, że Judasz sam kupił te pole za pieniądze. Według dziejów jego koniec przepowiedział psalmista.

Jeśli chodzi o to, kto nabył pole, to możliwe, że ponieważ za pieniądze, które Judasz otrzymał od przywódców żydowskich, a następnie im oddał, zostało nabyte pole więc Łukasz nazywa Judasza nabywcą tego pola. A z fragmentem jego śmierci to być może drzewo, na którym Judasz postanowił się powiesić rosło na klifie. (Raz byłam w Izraelu i o ile topografia terenu nie zmieniła się od czasów nowotestamentowych diametralnie, to jest tam sporo takich miejsc, i są drzewa, które upodobały sobie rosnąć nad skarpami). Możliwe, że złamała się gałąź, lub ześlizgnęła się z niej lina a ciało Judasza robiło się o położone niżej skały.

Według Jana 13:18 Jezus wybrał Judasza świadomie, aby mogło wypełnić się Pismo (Ps.41:10) przez jego zdradę. Jan zgadza się z synoptykami co do tego, że na Ostatniej Wieczerzy Jezus przepowiedział, iż Judasz go zdradzi. Jak jednak, w odróżnieniu od synoptyków, nie pozostawia wątpliwość co do osoby zdrajcy, ponieważ "Diabeł już nakłonił serce Judasza..."

Relacje o Judaszu są zróżnicowane, niespójne i obciążone teologicznymi osądami autorów, dlatego trudno wypowiedzieć się na temat historyczności Judasza i jego czynów. Być może w miarę rozwijania się tradycji szczegóły jego śmierci stawały się coraz bardziej odpychające.

Re: Judasz

: 11 gru 2017, 23:07
autor: CzytelnikBiblii
Witaj nan,

przede wszystkim trzeba się zgodzić z tekstem, w Biblii nie ma żadnych sprzeczności (osoby tak twierdzące mają problem), a powyższe fragmenty uzupełniają się wzajemnie. Warto na wstępie przedstawić lepsze tłumaczenia, Biblia Gdańska:

(18): Tenci wprawdzie otrzymał rolę z zapłaty niesprawiedliwości, a powiesiwszy się, rozpukł się na poły i wypłynęły wszystkie wnętrzności jego. BG Dz. 1:18


dalej Biblia Brzeska:

(18): A przetoż on dostał był rolej z najmu złościwego, a obwiesiwszy się rozpukł się na poły i wypłynęły trzewa jego. BB Dz. 1:18


Rozumiem, że trzeba wyjaśnić dwa stwierdzenia:

1) Czy Judasz wyrzucił pieniądze przed arcykapłanami, za które nabyli pole, czy pieniądze zachował i sam kupił pole.
2) Czy Judasz powiesił się czy zginął w nieokreślonych okolicznościach spadając głową w dół.

Pierwsze jest stosunkowo proste, powyższe wersety BG i BB mówią wyraźnie, że otrzymał Judasz zapłatę natomiast nie koniecznie mówią o tym, że osobiście nabył za to pole. Słowo "nabył" które cytujesz to greckie słowo κτάομαι (ktaomai Strong 2932) i może oznaczać "nabyć", "zyskać", "posiadać", "mieć na własność". Tak więc trzeba sięgnąć do kontekstu, by właściwie tłumaczyć o co chodzi. Sięgnijmy zatem do kontekstu:

(6): A naczelni kapłani wzięli srebrniki i mówili: Nie wolno ich kłaść do skarbca świątynnego, gdyż jest to zapłata za krew. (7): I naradziwszy się, kupili za nie pole garncarza, aby grzebać na nim cudzoziemców. UBG Mt. 27:6-7


Krótko mówiąc arcykapłani nie chcieli przyjąć tych pieniędzy, nabyli więc za nie pole (bo nie mogli ich zachować dla siebie). Z całą pewnością Judasz wyrzucił pieniądze, co musiało się stać, żeby zostały wypełnione słowa Pisma (UBG 11:12-13):

(12): Potem powiedziałem do nich: Jeśli to jest dobre w waszych oczach, dajcie mi moją zapłatę, a jeśli nie, zaniechajcie jej. Odważyli więc moją zapłatę: trzydzieści srebrników. (13): Potem PAN powiedział do mnie: Rzuć je przed garncarza. Wspaniała to zapłata, na jaką mnie tak drogo oszacowali! Wziąłem więc trzydzieści srebrników i rzuciłem je przed garncarza w domu PANA.


Widać wyraźnie, że nabyto pole garncarza za jego pieniądze, które nabył za nieprawość. Nie zrobił tego osobiście, niemniej Biblia mówi, że nabyto pole za jego pieniądze.

2) Czy Judasz powiesił się czy zginął w nieokreślonych okolicznościach spadając głową w dół.

Mateusz relacjonuje co Judasz zrobił. To nie podlega wątpliwości. Natomiast Piotr nie mówi niczego, co kłóciłoby się z opisem Mateusza. Zarówno BG jak i BB tłumaczą ten fragment jako "powiesić się", "obwiesić się". Opis, że "spadłszy głową na dół, pękł na pół i wypłynęły wszystkie jego wnętrzności" jest opisem powieszenia ale inaczej wyrażonym. Fragment "spadłszy głową na dół" jest w oryginale tłumaczeniem dwóch greckich słów: γίνομαι (ginomai Strong 1096) które najczęściej tłumaczone jest jako "stawać się", "zdarzać się", "dokonywać się" i oraz πρηνής (prēnēs Strong 4248), które tłumaczymy jako "pochylony naprzód", "padający na twarz". W Kontekście Mt. 27:5 należy rozumieć jako powieszenie (zwisanie nad ziemią) i ostatecznie upadek na ziemie, a nie upadek z wysokości w przepaść lub tym podobne.

Na koniec uwaga porządkująca, sceptyk może zakładać, że Biblia jest sprzeczna, jednak chrześcijanin powinien analizować Słowo Boże zakładając, że Biblia się uzupełnia. Jeżeli mamy fragmenty, które wydają się pozornie sprzeczne to bardziej niezrozumiałe, niedosłowne fragmenty należy rozpatrywać w kontekście dosłownych i mówiących o czymś bezpośrednio. Tak też zrobiłem, pozdrawiam.

pytania pomoc Chrześcijańska Randka Ewangelia w Centrum