Zgadza się.Zbyszekg4 pisze:agent terenowy pisze:Czy kozioł jest Azazelem, czy został do niego posłany?
No chyba że został posłany sam do siebie
Szukalem i znalazlem to:
http://www.biblia.wortale.net/45-Kim-lu ... zazel.html
Nie pozwalaja kopiowac tekstu, ale chyba link podac moge, wiec podaje, bo jest tam zaskakujace wyjasnienie terminu "koziol dla Azazela", z jakim sie nie spotkalem, a ktore daje rozwiazanie zagadki jaka zadales (logiczne to pytanie Twoje, ale zdaje sie, ze jest zadowalajace rozwiazanie, a moze nie...)
Pozdrawiam
Znam to wyjąsnienie.
Między innymi dlatego twierdzenie o wysłaniu dla Azazela leży i kwiczy.
ale też pytania pozostają.
W prezentowanej interpretacji adwentystycnej
dwa kozły to
diabeł i Chrustus.
Sa one jednakowe co to natury - kozioł - przy czym jednemu tylko przypisuje się "kozłowatość" jako złą cechę.
Oba giną - jeden przez wygnanie poza obóz na pustynię drugi na ołtarzu.
Przegłaganie jest tu istotą rzeczy.
Dlatego trzeba trochę więcej obserwacji
Gdy się popatrzy na tekst Biblii to widac nastepującą rzecz.
16:14 καὶ λήμψεται ἀπὸ τοῦ αἵματος τοῦ μόσχου καὶ ῥανεῖ τῷ δακτύλῳ ἐπὶ τὸ ἱλαστήριον κατὰ ἀνατολάς κατὰ πρόσωπον τοῦ ἱλαστηρίου ῥανεῖ ἑπτάκις ἀπὸ τοῦ αἵματος τῷ δακτύλῳ Kapłańska
Po Polsku (14) Następnie weźmie trochę krwi cielca i od wschodu pokropi palcem przed przebłagalnią. Siedem razy pokropi przed przebłagalnią palcem umoczonym we krwi.
W nowym testamencie czytmay
3:25 ὃν προέθετο ὁ θεὸς ἱλαστήριον διὰ τῆς πίστεως ἐν τῷ αὐτοῦ αἵματι εἰς ἔνδειξιν τῆς δικαιοσύνης αὐτοῦ διὰ τὴν πάρεσιν τῶν προγεγονότων ἁμαρτημάτων
(25) Jego to ustanowił Bóg narzędziem przebłagania przez wiarę mocą Jego krwi. Chciał przez to okazać, że sprawidliwość Jego względem grzechów popełnionych dawniej - za dni cierpliwości Bożej - wyrażała się Rzym 3
(4) Posiadało ono złoty ołtarz kadzenia i Arkę Przymierza, pokrytą zewsząd złotem. Znajdowało się w niej naczynie złote z manną, laska Aarona, która zakwitła, i tablice Przymierza. (5) Nad nią zaś były cheruby Chwały, które zacieniały przebłagalnię, o czym szczegółowo nie ma potrzeby teraz mówić. Hebr 5
Natomiast jest słowo pochodzne które tez jest w ST w róznych odmianach
ἱλασμός
19:17 καὶ ἀνένευσαν τοῦ εἰσακοῦσαι καὶ οὐκ ἐμνήσθησαν τῶν θαυμασίων σου ὧν ἐποίησας μετ᾽ αὐτῶν καὶ ἐσκλήρυναν τὸν τράχηλον αὐτῶν καὶ ἔδωκαν ἀρχὴν ἐπιστρέψαι εἰς δουλείαν αὐτῶν ἐν Αἰγύπτῳ καὶ σὺ θεὸς ἐλεήμων καὶ οἰκτίρμων μακρόθυμος καὶ πολυέλεος καὶ οὐκ ἐγκατέλιπες αὐτούς
(17) I uchylali się od posłuszeństwa i nie pamiętali o cudach, któreś dla nich uczynił. Byli twardego karku i uwzięli się, by wrócić do niewoli swej w Egipcie. Lecz Ty jesteś Bogiem przebaczenia, jesteś łaskawy i miłosierny, cierpliwy i wielkiej dobroci; i nie opuściłeś ich. (Ks. Nehemiasza 9:1-37, Biblia Tysiąclecia) nehemiasz 19
9:9 τῷ κυρίῳ θεῷ ἡμῶν οἱ οἰκτιρμοὶ καὶ οἱ ἱλασμοί ὅτι ἀπέστημεν
(9) Pan, Bóg nasz, zaś jest miłosierny i okazuje łaskawość, mimo że zbuntowaliśmy się przeciw Niemu Daniela 9
130:4 ὅτι παρὰ σοὶ ὁ ἱλασμός ἐστιν
(4) Lecz u ciebie jest odpuszczenie, Aby się ciebie bano Ps 130,4
W NT W 1 JANA czytamy że
2:2 καὶ αὐτὸς ἱλασμός ἐστιν περὶ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν οὐ περὶ τῶν ἡμετέρων δὲ μόνον, ἀλλὰ καὶ περὶ ὅλου τοῦ κόσμου
4:10 ἐν τούτῳ ἐστὶν ἡ ἀγάπη, οὐχ ὅτι ἡμεῖς ἠγαπήσαμεν τὸν Θεὸν, ἀλλ᾽ ὅτι αὐτὸς ἠγάπησεν ἡμᾶς, καὶ ἀπέστειλεν τὸν υἱὸν αὑτοῦ ἱλασμὸν περὶ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν
Chrystus jest "wiekiem Arki" miejscem na które pdała krew jednego z kozłów.
Jest naszym przebłaganiem i przebłagalią / miłosierdziem zmiłowaniem. Pojednaniem i okazaniem miłosierdzia.
TO na razie tyle z obserwacji
Chrystus jest nazwany tak jak wieko Arki i określony jest jako przebłaganie u Boga.