Czy prawdziwi chrześcijanie są zwolnieni od przestrzegania prawa Bożego?
28 Albowiem duch święty i my sami uznaliśmy za słuszne nie nakładać na was dodatkowego brzemienia, z wyjątkiem następujących rzeczy koniecznych: 29 maciepowstrzymywać się od tego, co ofiarowano bożkom, i od krwi, i od tego, co uduszone, i od rozpusty. Jeśli będziecie się tego starannie wystrzegać, dobrze się wam powiedzie. Bądźcie zdrowi!”
30 Toteż ci, gdy zostali odprawieni, przybyli do Antiochii i zebrali owo mnóstwo, i przekazali im list. 31 Oni zaś, przeczytawszy go, uradowali się z tej zachęty. 32 A ponieważ Judas i Sylas byli też prorokami, więc niejedną przemową zachęcili i umocnili braci. 33 I gdy już spędzili tam pewien czas, zostali przez braci odprawieni w pokoju do tych, którzy ich posłali. 34 —— 35 Jednakże Paweł i Barnabas dalej przebywali w Antiochii, wraz z wieloma innymi nauczając i oznajmiając dobrą nowinę słowa Jehowy.
Jak widzisz Paweł dalej nauczał i podawał dodatkowe informacje, co do wymagań Jehowy Boga. Np. ,że nie wolno kraść czy upijać się alkoholem.
fauxpas pisze:Nie, jest napisane wyraźnie: dobrą nowinę. Prawo Mojżeszowe to nie dobra nowina, ale Zakon odsłaniający grzech ludzkości. Paweł i Barnaba zwiastowali odkupienie z łaski w Chrystusie.
Czy tym samym twierdzisz, że nie obowiązują chrześcijan żadne przykazania zawarte w Prawie Mojżeszowym? Ile przykazań, jako chrześcijanin, skreśliłbyś z poniższych dziesięciu? Proszę oświeć mnie i uzasadnij, że pominięcie pewnych nakazów, a zachowanie innych, to połowiczne zniesienie Prawa Mojżeszowego.
Wyjścia 20 A Bóg powiedział wszystkie te słowa, mówiąc:
2 „Jam jest Jehowa, twój Bóg, który cię wyprowadził z ziemi egipskiej, z domu niewolników. 3 Nie wolno ci mieć żadnych innych bogów na przekór mojemu obliczu.
4 „Nie wolno ci robić sobie rzeźbionego wizerunku ani postaci podobnej do czegokolwiek, co jest w niebiosach w górze, lub tego, co jest na ziemi na dole, lub tego, co jest w wodach pod ziemią. 5 Nie wolno ci kłaniać się im ani dać się namówić do służenia im, gdyż ja, Jehowa, twój Bóg, jestem Bogiem wymagającym wyłącznego oddania, zsyłającym karę za przewinienie ojców na synów, na trzecie pokolenie i na czwarte pokolenie, w wypadku tych, którzy mnie nienawidzą, 6 lecz okazującym lojalną życzliwość tysiącznemu pokoleniu w wypadku tych, którzy mnie miłują i przestrzegają moich przykazań.
7 „Nie wolno ci używać imienia Jehowy, twego Boga, w sposób niegodny, bo Jehowa nie pozostawi bez ukarania tego, kto używa jego imienia w sposób niegodny.
8 „Pamiętając o tym, by uważać dzień sabatu za święty, 9 przez sześć dni masz pracować i wykonywać wszelką swą pracę. 10 Ale dzień siódmy jest sabatem dla Jehowy, twego Boga. Nie masz wykonywać żadnej pracy — ty ani twój syn, ani twoja córka, twój niewolnik ani twoja niewolnica, ani twoje zwierzę domowe, ani twój osiadły przybysz, który jest w twoich bramach. 11 Bo w ciągu sześciu dni Jehowa uczynił niebiosa i ziemię, morze i wszystko, co w nich jest, a w dniu siódmym zaczął odpoczywać. Dlatego Jehowa pobłogosławił dzień sabatu i zaczął go uświęcać.
12 „Szanuj swego ojca i swą matkę, aby długo trwały twoje dni na ziemi, którą daje ci Jehowa, twój Bóg.
13 „Nie wolno ci mordować.
14 „Nie wolno ci cudzołożyć.
15 „Nie wolno ci kraść.
16 „Nie wolno ci fałszywie świadczyć jako świadek przeciw twemu bliźniemu.
17 „Nie wolno ci pożądać domu twego bliźniego. Nie wolno ci pożądać żony twego bliźniego ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego byka, ani jego osła, ani niczego, co należy do twego bliźniego”.Dobra nowina to ewangelia, jak sama nazwa wskazuje. Po co mieliby im zwiastować Prawo Mojżeszowe?
1) Czy dla ciebie jest ewangelia (dobra nowina). Sprecyzuj.
Świat jest zepsuty i jesteśmy w naturalnym swym stanie skazani sprawiedliwie na potępienie, gdyż zgrzeszyliśmy przeciw Świętemu Bogu; jednak Ten posłał Swego Syna - Jezusa Chrystusa - który zmarł w ramach doskonałej i pełnej ofiary za nasz grzech, abyśmy mogli dostąpić zbawienia i po życiu na tym padole pełnym uświęcania - spędzić wieczność z wszechmocnym Stwórcą wszechświata, Bogiem. Wszystko z Łaski i przez wiarę.
A jak rozumiesz te słowa Jezusa:Mateusza 28:19 Idźcie więc i czyńcie uczniów z ludzi ze wszystkich narodów, chrzcząc ich w imię Ojca i Syna, i ducha świętego, 20
ucząc ich przestrzegać wszystkiego, co wam nakazałem. Czego uczniowie mieli przestrzegać? Jakie przykazania dał Jezus? Czy nie wchodziły one wcześniej w skład Prawa Mojżeszowego?
Jezus zmierza przez okręg Pereę w kierunku Jeruzalem, gdy podbiega i pada przed nim na kolana jakiś młody mężczyzna. Nazywają go dostojnikiem, prawdopodobnie więc piastuje odpowiedzialne stanowisko w miejscowej synagodze, a może nawet jest członkiem Sanhedrynu. Poza tym jest bardzo zamożny. „Nauczycielu dobry”, pyta, „co mam zrobić, żeby odziedziczyć życie wieczne?”
„Dlaczego mnie nazywasz dobrym?” — odpowiada Jezus. „Nikt nie jest dobry, tylko jeden — Bóg”. Zapewne ów młody mężczyzna użył określenia „dobry” jako tytułu, toteż Jezus daje mu do zrozumienia, że taki tytuł przysługuje jedynie Bogu.
„Jeżeli jednak chcesz wejść do życia, wytrwale przestrzegaj przykazań”, ciągnie dalej Jezus.
Mężczyzna pyta: „Których?”
Jezus w odpowiedzi cytuje pięć z Dziesięciorga Przykazań: „Nie będziesz zabijać, nie będziesz popełniać cudzołóstwa, nie będziesz kraść, nie będziesz składać fałszywego świadectwa, szanuj ojca i matkę”. Następnie dodaje jeszcze ważniejsze przykazanie: „Będziesz miłować swego bliźniego jak siebie samego”.
Marka 10:17 A gdy wyruszał w drogę, pewien człowiek podbiegł i padłszy przed nim na kolana, zadał mu pytanie: „Dobry Nauczycielu, co mam czynić, żeby odziedziczyć życie wieczne?” 18 Jezus mu rzekł: „Dlaczego nazywasz mnie dobrym? Nikt nie jest dobry oprócz jednego, Boga. 19 Znasz przykazania: ‚Nie morduj; nie cudzołóż; nie kradnij; nie składaj fałszywego świadectwa; nie oszukuj; szanuj swego ojca i matkę’”. 20 Człowiek ten rzekł do niego: „Nauczycielu, tego wszystkiego przestrzegałem od mej młodości”. 21 Jezus, spojrzawszy na niego, umiłował go i powiedział mu: „Jednego ci brakuje: Idź, sprzedaj, co masz, i daj biednym, a będziesz miał skarb w niebie, i chodź, bądź moim naśladowcą”.
To są słowa do żyda żyjącego jeszcze pod Zakonem .
Żyd się pytał, co ma uczynić, żeby zostać naśladowcą Jezusa. Po drugie mam rozumieć, że twierdzisz, że jak już by nie był pod zakonem, to mógłby nie opiekować się matką i ojcem (nie czcić ich), cudzołożyć itd.? Zaczynasz popadać w wewnętrzne sprzeczności.
No i Biblia często ten fakt potwierdza. Np. tutaj:
Efezjan 6 Dzieci, bądźcie posłuszne waszym rodzicom w jedności z Panem, to bowiem jest prawe: 2 „Szanuj swego ojca i swą matkę”; jest to pierwszy nakaz z obietnicą: 3 „Aby ci się dobrze działo i abyś długo trwał na ziemi”. 4 A wy, ojcowie, nie drażnijcie swych dzieci, ale je wychowujcie, karcąc je i ukierunkowując ich umysły zgodnie z myślami Jehowy.
To jest prawe, a nie: tak czyńcie.
Osoba nawrócona w procesie swojego uświęcania będzie dążyła do czynów zgodnych z Bożym postanowieniem, ale nie z powodu Zakonu, a przemienionego przez Boga serca. To On da i chcenie, i wykonanie.
Czyż nie mamy czynić tego, co prawe? A czy gdybyś nie znał prawo wiedziałbyś co, to grzech?
Rzymian 7:7 Cóż więc powiemy? Czy Prawo jest grzechem? Przenigdy!
Doprawdy, nie poznałbym grzechu, gdyby nie Prawo; i na przykład nie poznałbym pożądania, gdyby Prawo nie powiedziało: „Nie wolno ci pożądać”.(...) Gdyż wiemy, że Prawo jest duchowe; ale ja jestem cielesny, sprzedany grzechowi. 15 Bo nie wiem, co robię. Albowiem tego, czego chcę, nie dokonuję, ale czego nienawidzę, to czynię. 16 Jeżeli jednak czynię coś, czego nie chcę, przyznaję, że Prawo jest wspaniałe. 17 Ale teraz już nie ja to robię, lecz przebywający we mnie grzech.
Zdajesz się czegoś nie rozumieć. Bóg nie zniósł całego prawa:
Łukasza 16:16 „Aż do Jana było Prawo i Prorocy. Od tego czasu jako dobra nowina oznajmiane jest królestwo Boże i ku niemu prą osoby wszelkiego pokroju. 17 Doprawdy, łatwiej jest przeminąć niebu i ziemi, niż się nie spełnić choćby jednej cząstce litery w Prawie.
Eee... to raczej by potwierdzało, że nie zniósł Zakonu W OGÓLE. Dlaczegoś nie obrzezany?
Co to za jakieś niesprecyzowane utyskiwanie? Jak rozumiesz słowa Jezusa, że nie przyszedł znieść prawa, tylko przyszedł je WYPEŁNIĆ? Czy może ty poddajesz w wątpliwość zacytowane powyżej słowa Pana? Jeżeli tak, to czy mamy w ogóloe o czym dyskutować?
Przy okazji w 16. wersecie masz pokazane, jak zwiastowano dobrą nowinę: królestwo Boże, a nie Prawo Mojżeszowe .
Zacytuj ladnie z kontekstem i skomentuj. Nie będę za ciebie odwalał twojej roboty.
Jezus, jak sam powiedział, nie przyszedł znieść prawa, ale je wypełnić. Dlatego też nie obowiązują nas już różne przepisy Prawa Mojżeszowego, które były cieniami rzeczy przyszłych i zapowiadały Jezusa oraz nowe Jeruzalem.
Cały Zakon był cieniem Jezusa, a nie tylko pół.
Nie morduj, nie cudzołóż też?
Np. nie musimy już składać wymaganych przez Prawo Mojżeszowe ofiar ze zwierząt, ponieważ Pan Jezus wypełnił to prawo ofiarą z własnego życia:
Przede wszystkim nie musimy zabiegać uczynkami o zbawienie, bo to mamy od Boga przez Jezusa i w Duchu Świętym.
Jakuba 2:18 Niemniej jednak ktoś powie: „Ty masz wiarę, a ja mam uczynki. Pokaż mi swą wiarę bez uczynków, a ja pokażę ci wiarę poprzez moje uczynki”. 19 Wierzysz, że jest jeden Bóg? Czynisz bardzo dobrze. Jednakże i demony wierzą, a dygoczą. 20 Ale czy chciałbyś wiedzieć, o pusty człowiecze, że wiara bez uczynków jest bezczynna?
Jakuba 2:24 Widzicie, że człowiek ma być uznany za prawego dzięki uczynkom, a nie tylko dzięki wierze. 25 Tak samo i nierządnica Rachab — czy nie została uznana za prawą dzięki uczynkom, gdy gościnnie przyjęła posłańców i wysłała ich inną drogą?
26 Doprawdy, jak ciało bez ducha jest martwe, tak i wiara bez uczynków jest martwa.
O jakiego rodzaju uczynki chodziło Jakubowi?
Jednak chrześcijan w dalszym ciągu obowiązuje dokładanie starań, żeby nie łamać wielu praw zawartych już w Prawie Mojżeszowym:
Wszelkie dobre uczynki są owocami wiary, a nie formą Zakonu dla chrześcijan. Zakon objawia grzech i jest "brzemieniem", przemienione serce z kamiennego na mięsiste objawia miłość i w niej wszystko się wypełnia (bo miłością jest Bóg).
Dużo słów, mało treści:
A teraz zajmiemy się wersetami, które wyciąłeś, bo nie pasowały do twojej ideologii. Są dla ciebie niewygodne:
1 Koryntian 6:9 A czyż nie wiecie, że nieprawi nie odziedziczą królestwa Bożego? Nie dajcie się wprowadzić w błąd. Ani rozpustnicy, ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani mężczyźni utrzymywani do celów sprzecznych z naturą, ani mężczyźni kładący się z mężczyznami, 10 ani złodzieje, ani chciwcy, ani pijacy, ani rzucający obelgi, ani zdziercy nie odziedziczą królestwa Bożego.
Galatów 5:19 Jawne zaś są uczynki ciała, a są nimi: rozpusta, nieczystość, rozpasanie, 20 bałwochwalstwo, uprawianie spirytyzmu, nieprzyjaźnie, waśń, zazdrość, napady gniewu, swary, rozdźwięki, sekty, 21 zawiści, pijatyki, hulanki i tym podobne rzeczy. Co do nich przestrzegam was, jak już was przestrzegłem, że ci, którzy się czegoś takiego dopuszczają, nie odziedziczą królestwa Bożego.
Twierdzisz, że chrześcijanie nie muszą przestrzegać praw Bożych, że są zbawieni z samej wiary, że sama wiara powoduje, że sprawiedliwie postępują. Bardzo pokrętna to filozofia i bardzo pokrętna i co najważniejsze oderwana od treści natchnionego Słowa Bożego. Bo w takim razie, jak rozumiesz poniższe wersety?
Jakuba 1: 8 Jeżeli więc spełniacie
prawo królewskie według słów Pisma: „Masz miłować swego bliźniego jak samego siebie”, to czynicie bardzo dobrze. 9 Ale jeśli dalej kogoś stronniczo wyróżniacie, to popełniacie grzech, bo to prawo gani was jako ludzi występnych.
10 Kto bowiem przestrzega
całego Prawa, ale czyni fałszywy krok w jednym szczególe, staje się przestępcą względem nich wszystkich [praw Bożych]. 11 Bo ten, który rzekł: „Nie wolno ci cudzołożyć”, rzekł również: „Nie wolno ci mordować”. Jeśli zatem nie popełniasz cudzołóstwa, lecz mordujesz, stajesz się człowiekiem
występującym przeciw prawu. 12 Tak mówcie i tak czyńcie, jak ci, którzy mają być sądzeni według
prawa wolnego ludu. 13 Bo nad tym, kto nie okazuje miłosierdzia, odbędzie się sąd bez miłosierdzia. Miłosierdzie tryumfuje nad sądem.
O jakie „prawo wolnego ludu” i w ogóle o jakie prawo chodziło Jakubowi?
Apostoł Paweł przeciwstawił się niewłaściwemu rozumieniu miłosierdzia Bożego, pytając: „Czy mamy trwać w grzechu, aby obfitowała niezasłużona życzliwość?” Ponadto dodał: „Czy mamy popełnić grzech, ponieważ nie jesteśmy pod prawem, lecz pod niezasłużoną życzliwością?” Na obydwa pytania odpowiedział stanowczo: „Przenigdy!” (Rzymian 6:1, 2, 15). Jak zauważył Juda, pewne osoby najwyraźniej ‛obracały niezasłużoną życzliwość naszego Boga w usprawiedliwienie rozpasania’. Jednakże Piotr zaznaczył, iż „ich zagłada nie drzemie” (Judy 4; 2 Piotra 2:3).