Status Aszery
: 10 sie 2019, 18:42
Biblijny przekaz jest jednoznaczny: Bóg objawia się Abrahamowi, następnie Mojżeszowi, Jozue podbija Kanaan i wprowadza w nim monoteizm, Izraelici wierzą w i czczą jedynie Jahwe. Jednak takiemu obrazowi historii przeczą znaleziska archeologiczne. Figurki kananejskiej bogini Aszery często występują w materiale archeologicznym, co świadczy o popularności jej kultu w Izraelu aż do czasów niewoli babilońskiej. Znajduje się także (choć dużo rzadziej) napisy łączące Jahwe z Aszerą. Podczas wykopalisk prowadzonych na Synaju w 1975 r., przed wycofaniem się wojsk izraelskich z tego regionu odnaleziono w Kuntillet Ajrud (hebr. „Horvat Teman”) ostrakon z VIII w. przed Chr. inskrybowany: „Berachti etkhem l’JHWH Szomron ul’Aszerato” (hebr: בירכתי אתכם ליהוה שומרון ולאשרתו), czyli: „Błogosławię ci przez JHWH z Samarii i jego Aszerę”. Inna inskrypcja z Chirbet el-Kom niedaleko Hebronu głosi: „Błogosławiony bądź Urjahu przez JHWH z Samarii i jego Aszerę, niech on ochroni cię przed wrogami”.
Specjaliści uważają że styl napisania powyższych błogosławieństw wskazuje na standardowe pozdrowienie jakie wówczas stosowano. Sądzą też, że Aszera nie była jedynie częścią ludowej religii żydowskiej, ale miała swoje miejsce w Świątyni Jerozolimskiej u boku Jahwe. Obecnie większość badaczy uznaje Aszerę za małżonkę Jahwe, której kult zwalczali autorzy Biblii i który został wykorzeniony dopiero w II w p.n.e. Wraz z tymi odkryciami fundamenty monoteizmu się walą.
Specjaliści uważają że styl napisania powyższych błogosławieństw wskazuje na standardowe pozdrowienie jakie wówczas stosowano. Sądzą też, że Aszera nie była jedynie częścią ludowej religii żydowskiej, ale miała swoje miejsce w Świątyni Jerozolimskiej u boku Jahwe. Obecnie większość badaczy uznaje Aszerę za małżonkę Jahwe, której kult zwalczali autorzy Biblii i który został wykorzeniony dopiero w II w p.n.e. Wraz z tymi odkryciami fundamenty monoteizmu się walą.