Natura człowieka

Jaki jest człowiek wg Boga

Uważam, że prawdziwy pogląd na naturę człowieka to...

Monizm
3
14%
Dychotomia
3
14%
Trychotomia
16
73%
 
Liczba głosów: 22
Awatar użytkownika
Oliwka
Posty: 796
Rejestracja: 04 maja 2012, 13:12
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Oliwka » 11 lis 2012, 16:49

Pan Jezus powiedział - "wy z natury jesteście źli "
Dlatego potrzebujemy Narodzenia z Jego Natury Jego Ducha , aby zakonczyc to ,co nas uwięziło w złym postepowaniu po przodkach.

Nawet jesli mamy Ducha i Dusze to bez Jego Ducha Świętego , tkwimy w oddaleniu od społeczności z Ojcem Niebianskim .


Awatar użytkownika
Dragonar
Posty: 4885
Rejestracja: 10 wrz 2011, 20:04
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Lokalizacja: Christendom
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Dragonar » 12 lis 2012, 16:25

Oliwka, zupełnie nie chodzi nam w tym temacie o grzeszną lub zbawioną naturę, ale o to, z ilu elementów składa się człowiek i jakie mają one funkcje. ;-)


Scriptura locuta, Roma finita.

Zapraszam na mojego bloga: Herold Pański.
Awatar użytkownika
Oliwka
Posty: 796
Rejestracja: 04 maja 2012, 13:12
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Oliwka » 12 lis 2012, 17:41

Dragonar pisze:Oliwka, zupełnie nie chodzi nam w tym temacie o grzeszną lub zbawioną naturę, ale o to, z ilu elementów składa się człowiek i jakie mają one funkcje. ;-)

biblia mówi o Duch Dusza Ciało ... a jakie maja funkcje ?
Nie wiem dlaczego Duch sie raduje Dusza tęskni a czym to sie rózni ? ciało to okrycie na czas naprawy .


3majsie
Posty: 14
Rejestracja: 23 lis 2012, 11:33
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: 3majsie » 25 lis 2012, 15:49

Na temat "duszy" lub śmierci proponuje oglądnąć wykład profesora Waltera Veitha pod tytułem "tajemnicze królestwo śmierci" z serii totalny atak. Tam tłumaczy całość cytując pismo które wszystko wyjaśnia. Bo w piśmie jest opisane co to jest dusza, i gdzie idzie po śmierci. Tak jak i to, co nas czeka gdy "zamkniemy oczy". Oczywiście pod warunkiem że oglądniesz film do końca :-D


Awatar użytkownika
Ian
Posty: 3369
Rejestracja: 11 sty 2008, 13:42
wyznanie: Kościół Ewangelicznych Chrześcijan
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Ian » 25 lis 2012, 16:54

Alkhilion pisze:Jakieś sekciarskie artykuły czytasz. Jedyny wzór, jaki podaje Biblia, to trychotomia.

Sugeruję więcej pokory, bo tym stwierdzeniem osądziłeś, być może brata (nie znam), Natana Cheseda, autora artykułu.


I nie czyńcie nic z kłótliwości ani przez wzgląd na próżną chwałę, lecz w pokorze uważajcie jedni drugich za wyższych od siebie Filipian 2:3
Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem 1 Piotra 3:16
Odpowiedzi na biblijne pytania | Módlmy się za prześladowanych chrześcijan | http://www.protestanci.com.pl | http://www.chrzescijanskarandka.pl | http://www.bornagain.pl - koszulki chrześcijańskie
Awatar użytkownika
Dragonar
Posty: 4885
Rejestracja: 10 wrz 2011, 20:04
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Lokalizacja: Christendom
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Dragonar » 25 mar 2013, 20:03

Pytanie do osób uznających trychotomię, czyli trójdzielność, w dziedzinie antropologii biblijnej:

A. "Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą. Bójcie się raczej Tego, który duszę i ciało może zatracić w piekle." (Mt 10:28, BT)
B. "Ja zaś nieobecny wprawdzie ciałem, ale obecny duchem, już potępiłem," (1Kor 5:3, BT)
C. "I doznaje rozterki. Podobnie i kobieta: niezamężna i dziewica troszczy się o sprawy Pana, o to, by była święta i ciałem i duchem. Ta zaś, która wyszła za mąż, zabiega o sprawy świata, o to, jak by się przypodobać mężowi." (1Kor 7:34, BT)

Dlaczego we fragmencie A nie ma mowy o duchu, a w B i C nie ma wzmianki o duszy?

Istnieje jeszcze kilka podobnych wersetów. Wypowiedź Jezusa z fragmentu A sprawia wrażenie, jakby Chrystus uznawał dychotomię. Najtrudniej jest z Pawłem, który raz podaje fragmenty świadczące za trychotomią, a raz za dychotomią. Może to ja czegoś nie rozumiem?


Scriptura locuta, Roma finita.

Zapraszam na mojego bloga: Herold Pański.
Awatar użytkownika
Filip
Posty: 1571
Rejestracja: 14 lut 2013, 13:34
wyznanie: Prezbiterianizm
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Filip » 25 mar 2013, 21:38

Dragonar pisze:Pytanie do osób uznających trychotomię, czyli trójdzielność, w dziedzinie antropologii biblijnej:

A uznający dychotomię mogą się wypowiedzieć? Bo sądząc po wyniku ankiety jestem jak na razie jedynym :-P

Wydaje mi się, że w NT pneuma i psyche często występują zamiennie (z resztą być może analogicznie jak np. miłość filia i agape - ale to rozróżnienie za C.S.L. stało się już tak kanonicznym przekonaniem ewangelikalnych protestantów, że chyba zostałbym zlinczowany za powątpiewanie w nie :D).

1)W Magnifikacie mamy:

I rzekła Maria: Wielbi dusza moja Pana, i rozradował się duch mój w Bogu, Zbawicielu moim, Łk 1,46-47 BW

μεγαλύνει ἡ ψυχή μου τὸν κύριον καὶ ἠγαλλίασεν τὸ πνεῦμά μου ἐπὶ τῷ θεῷ τῷ σωτῆρί μου Łk 1,47 za bluletterbible.com


Myślę, że tu jest konstrukcja paralelizmu. Czyli ta sama (lub bliska znaczeniowo) treść powtórzona jest dwukrotnie dla wzmocnienia efektu. Innymi słowy tekst pozornie świadczący o podwójnej naturze niematerialnej części człowieka może w rzeczywistości pokazywać tożsamość lub bliskość znaczeniową słów psyche i pneuma dla Łukasza (nie wiem na ile dla Marii ;-) ).

2)
Teraz dusza moja jest zatrwożona, (...) J 12,27

To rzekłszy Jezus, zasmucił się w duchu (...) J 13,21 BG [BW i BT tłumaczą to bardziej literacko i nie uwzględniają użytego tam słowa pneuma]


Wydaje się, że Jezus w podobnym kontekście może być zasmucony czy zatrwożony w duchu lub w duszy. Jan chyba nie widzi różnicy pomiędzy jednym a drugim!

Dodam, że po grecku mamy:
νῦν ἡ ψυχή μου τετάρακται 12,27

ταῦτα εἰπὼν ὁ Ἰησοῦς ἐταράχθη τῷ πνεύματι 13,21


Więc nasze "zasmucony" i "zatrwożony" to różne formy od tego samego czasownika tarasso :-]

3) Poza tym, kiedy umieramy czasem uchodzi z nas duch, a czasem dusza:

Łk 12,20 "O głupi, tej nocy upomnę się duszy twojej od ciebie" ale Łk 23,46 "w ręce twoje polecam ducha mojego".

Podobnie w ST:

Rdz 35:18 "a gdy uchodziła z niej dusza" ale 1 Krl 17,21 "niechaj się proszę wróci dusza dzieciątka tego w ciało jego (BG)"

Poza tym nie przekonują mnie dwa "sztandarowe" teksty trychotomistów:

1) Zastanawiam się na ile 1 Tes 5:23 należy odczytywać jako wyróżnienie trzech oddzielnych elementów w człowieku, a na ile jako swojego rodzaju emfazę, podkreślenie, że Paweł mówi o absolutnie całej istocie człowieka. Czyli: duch i dusza (nie żeby były to różne terminy, ale przez powtórzenie efekt się wzmacnia) oraz ciało [wy absolutnie cali] niech będzie zachowane bez nagany...

Zwłaszcza, że jeżeli uznać ten tekst za podstawę do mówienia o oddzielnych częściach ludzkiej natury, to czemu wyróżniamy tylko trzy elementy?

A On mu powiedział: Będziesz miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej. Mt 22,37 BW


Będziesz tedy miłował Pana, Boga swego, z całego serca swego i z całej duszy swojej, i z całej myśli swojej, i z całej siły swojej. Mk 12,30 BW


To może jednak uznamy sześcioelementową naturę człowieka? ;-)

2) Hbr 4,12 - tutaj zastanawiam się, czy autor pisze o rzeczach z natury rozdzielnych? Jak dla mnie właśnie naturalna nierozdzielność (jedność) duszy i ducha (stawów i szpiku) podkreśla moc Słowa Bożego, które w przenośni: "rozdziela to, co ze swej natury jest jednym".

Mój ogólny wniosek:

Zasadniczo wydaje mi się, że jedynym wyraźnym podziałem antropologicznym, jaki możemy znaleźć w Biblii jest podział na pierwiastek fizyczny i duchowy. Być może istnieją dalsze, nie zdziwiłbym się gdyby człowiek okazał się istotą o wiele bardziej skomplikowaną, niż nam się śni. Ale sądzę, że nie jesteśmy w stanie na podstawie danych Biblijnych sformułować wniosków antropologicznych idących dalej niż podstawowy podział na ducha/duszę i ciało.

Dodam, że jest to dla mnie kwestia absolutnie drugorzędna (choć ciekawa) i nie zamierzam się o nią zbytnio spierać.

PS Dobrze jest podać źródła, kiedy się z nich w danym tekście korzysta. Więc posiłkowałem się trochę "Systematic Theology" Wayne Gruedema ;-)


Awatar użytkownika
Lash
Moderator
Posty: 30994
Rejestracja: 04 sty 2008, 16:28
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: England
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Lash » 26 mar 2013, 10:49

Filip pisze:
Dragonar pisze:Pytanie do osób uznających trychotomię, czyli trójdzielność, w dziedzinie antropologii biblijnej:

A uznający dychotomię mogą się wypowiedzieć? Bo sądząc po wyniku ankiety jestem jak na razie jedynym :-P


jest nas dwóch aczkolwiek wydaje mi się że moja koncepcja nie jest zbyt popularna.

Filip pisze:
......
Mój ogólny wniosek:

Zasadniczo wydaje mi się, że jedynym wyraźnym podziałem antropologicznym, jaki możemy znaleźć w Biblii jest podział na pierwiastek fizyczny i duchowy. Być może istnieją dalsze, nie zdziwiłbym się gdyby człowiek okazał się istotą o wiele bardziej skomplikowaną, niż nam się śni. Ale sądzę, że nie jesteśmy w stanie na podstawie danych Biblijnych sformułować wniosków antropologicznych idących dalej niż podstawowy podział na ducha/duszę i ciało.

Dodam, że jest to dla mnie kwestia absolutnie drugorzędna (choć ciekawa) i nie zamierzam się o nią zbytnio spierać.

PS Dobrze jest podać źródła, kiedy się z nich w danym tekście korzysta. Więc posiłkowałem się trochę "Systematic Theology" Wayne Gruedema ;-)



Dla mnie podział jest taki
Ciało + duch = dusza ..
i wiele rzeczy sie upraszcza.

( dusza ma dwa znaczenia 1. Całość życia od poczęcia do śmierci fizycznej oraz 2. Świadomość / Psyche / Osobowość jako pierwiastem niematerialny ale jako unikatowe stworzenie )


(15) Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, (16) lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem. Miejcie sumienie czyste, aby ci, którzy zniesławiają dobre chrześcijańskie życie wasze, zostali zawstydzeni, że was spotwarzali. (1 List Piotra 3:15-16, Biblia Warszawska)
i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili (Ew. Mateusza 6:1-34, Biblia Tysiąclecia)
Krytykant jest jak samochód osobowy - im gorszy tym głośniejszy i mocniej warczy

"Run, Lash, run / The law commands / But gives me neither feet nor hands / Tis better news the Gospel brings / It bids me fly It gives me wings" J.B.
Chcę wierzyć
Posty: 3833
Rejestracja: 28 paź 2010, 22:47
wyznanie: nie chce podawać
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Chcę wierzyć » 26 mar 2013, 15:01

W sumie to wszystko jedno bo jeśli ktoś trafi do jeziora ognia to cały.

Ale jestem ciekawy co powiecie na taką koncepcję?

_________________________________________________________
Człowiek przed nawróceniem.
Ciało + Dusza (życie/duch ludzki)

1 Mojż 3:19 - W pocie oblicza twego będziesz jadł chleb, aż wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty; bo prochem jesteś i w proch się obrócisz.

Tu określenia Dusza i Duch ludzki mogą być używane zamiennie.


_________________________________________________________
Człowiek po nawróceniu kiedy otrzymuje Ducha Świętego.
Ciało + Dusza (życie/duch ludzki) + Duch Święty

1 Kor 2:15 - Człowiek zaś duchowy rozsądza wszystko, sam zaś nie podlega niczyjemu osądowi.


Kto karci szydercę, ten ściąga na się hańbę; a kto gani bezbożnika, ten się plami.
http://chcewierzyc.blogspot.com/
Awatar użytkownika
Filip
Posty: 1571
Rejestracja: 14 lut 2013, 13:34
wyznanie: Prezbiterianizm
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Filip » 26 mar 2013, 15:57

Lash pisze:jest nas dwóch


Jeeee! :thumbup:

Lash pisze:Dla mnie podział jest taki
Ciało + duch = dusza ..
i wiele rzeczy sie upraszcza.

( dusza ma dwa znaczenia 1. Całość życia od poczęcia do śmierci fizycznej oraz 2. Świadomość / Psyche / Osobowość jako pierwiastem niematerialny ale jako unikatowe stworzenie )


Przyznam szczerze, że nie bardzo rozumiem Twoją koncepcję. Dusza jest dla Ciebie określeniem całej istoty ludzkiej (ciała + ducha), czy czymś co powstaje "na styku" pozostałych elementów (nie ma własnej "niezależnej" istotowości, ale "wytwarza się" przy połączeniu pozostałych)?

Jak Twoja koncepcja ma się do występowania słowa psyche w NT? Bo na razie nie bardzo to widzę...

Chcę wierzyć pisze:Człowiek po nawróceniu kiedy otrzymuje Ducha Świętego.
Ciało + Dusza (życie/duch ludzki) + Duch Święty


Jakby to ując... dość ekscentryczny pogląd :P
Ostatnio zmieniony 26 mar 2013, 16:02 przez Filip, łącznie zmieniany 1 raz.


Awatar użytkownika
Lash
Moderator
Posty: 30994
Rejestracja: 04 sty 2008, 16:28
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: England
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Lash » 26 mar 2013, 16:00

Filip pisze:
Lash pisze:jest nas dwóch


Jeeee! :thumbup:

Lash pisze:Dla mnie podział jest taki
Ciało + duch = dusza ..
i wiele rzeczy sie upraszcza.

( dusza ma dwa znaczenia 1. Całość życia od poczęcia do śmierci fizycznej oraz 2. Świadomość / Psyche / Osobowość jako pierwiastem niematerialny ale jako unikatowe stworzenie )


Przyznam szczerze, że nie bardzo rozumiem Twoją koncepcję. Dusza jest dla Ciebie określeniem całej istoty ludzkiej (ciała + ducha), czy czymś co powstaje "na styku" pozostałych elementów (nie ma własnej "niezależnej" istotowości, ale "wytwarza się" przy połączeniu pozostałych)?

Jak Twoja koncepcja ma się do występowania słowa psyche w NT? Bo na razie nie bardzo to widzę...

Tak że psyche MA W SOBIE Dwa znaczenia
1. Całość życia od poczęcia do śmierci fizycznej
2. Świadomość / Osobowość / Charakter jako pierwiastek niematerialny ale jako coś unikalnego dla danego stworzenia


(15) Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, (16) lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem. Miejcie sumienie czyste, aby ci, którzy zniesławiają dobre chrześcijańskie życie wasze, zostali zawstydzeni, że was spotwarzali. (1 List Piotra 3:15-16, Biblia Warszawska)

i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili (Ew. Mateusza 6:1-34, Biblia Tysiąclecia)

Krytykant jest jak samochód osobowy - im gorszy tym głośniejszy i mocniej warczy


"Run, Lash, run / The law commands / But gives me neither feet nor hands / Tis better news the Gospel brings / It bids me fly It gives me wings" J.B.
Awatar użytkownika
Filip
Posty: 1571
Rejestracja: 14 lut 2013, 13:34
wyznanie: Prezbiterianizm
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Filip » 26 mar 2013, 16:06

Ale w takim sensie, że przyjmuje raz jedno znaczenie a raz drugie (w zależności od kontekstu)? Czy, że zawsze posiada podwójne znaczenie?


"The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can, " J.R.R. Tolkien
Awatar użytkownika
Lash
Moderator
Posty: 30994
Rejestracja: 04 sty 2008, 16:28
wyznanie: nie chce podawać
Lokalizacja: England
Gender: None specified
Kontaktowanie:

Postautor: Lash » 26 mar 2013, 16:14

Filip pisze:Ale w takim sensie, że przyjmuje raz jedno znaczenie a raz drugie (w zależności od kontekstu)? Czy, że zawsze posiada podwójne znaczenie?

Szczerze nie badałem każdego wersetu dokładnie
Wydaje mi się z tego co pamiętam to rzadko przyjmuje extramalne opcje jedną albo drugą.
Są one doś mocno splątane.
Bo jak odróżnic twoje doswiadczenia od tego kim jesteś i jaki jesteś .. są one tylko twoje ... i tylko ty je przeżyłeś ajednoczesnie przezyłes je wg swojej osobistej wrażliwości i cech osobistych ....


(15) Lecz Chrystusa Pana poświęcajcie w sercach waszych, zawsze gotowi do obrony przed każdym, domagającym się od was wytłumaczenia się z nadziei waszej, (16) lecz czyńcie to z łagodnością i szacunkiem. Miejcie sumienie czyste, aby ci, którzy zniesławiają dobre chrześcijańskie życie wasze, zostali zawstydzeni, że was spotwarzali. (1 List Piotra 3:15-16, Biblia Warszawska)

i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili (Ew. Mateusza 6:1-34, Biblia Tysiąclecia)

Krytykant jest jak samochód osobowy - im gorszy tym głośniejszy i mocniej warczy


"Run, Lash, run / The law commands / But gives me neither feet nor hands / Tis better news the Gospel brings / It bids me fly It gives me wings" J.B.
Awatar użytkownika
Filip
Posty: 1571
Rejestracja: 14 lut 2013, 13:34
wyznanie: Prezbiterianizm
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Filip » 26 mar 2013, 16:39

Nadal średnio rozumiem :( Może na jakimś przykładzie?

Np. w J 12,27

Teraz dusza moja jest zatrwożona,(...)


Wydaje mi się, że rozumiem jak do tego mogłoby się mieć znaczenie 2) --> Jezus mówiłby, że jego indywidualna wrażliwość/świadomość została w jakiś sposób zatroskana/zasmucona.

Ale znaczenie 1) ?


"The Road goes ever on and on

Down from the door where it began.

Now far ahead the Road has gone,

And I must follow, if I can, " J.R.R. Tolkien
Awatar użytkownika
Dragonar
Posty: 4885
Rejestracja: 10 wrz 2011, 20:04
wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
Lokalizacja: Christendom
Gender: Male
Kontaktowanie:

Postautor: Dragonar » 26 mar 2013, 17:33

Filip - dzięki za przemyślenia odnośnie dychotomii. :)

Lash - Twoja koncepcja również wydaje mi się ciekawa, ale nie wiem, czy to będzie pasować do wszystkich wersetów biblijnych.

Chcę wierzyć - czytam to, co napisałeś już trzeci raz i wydaje mi się, że to po prostu klasyczna dychotomia.

Ja swego czasu jako założenie przyjmując trychotomię, wysnuwałem teorię antropologiczną na bazie podobieństw między trójjedynym człowiekiem, a Trójjedynym Bogiem, ponieważ człowiek został stworzony na obraz i podobieństwa Boże. Wiele rzeczy wtedy ładnie do siebie pasowało. Ciało jest człowiekiem, dusza jest człowiekiem i duch jest człowiekiem, ale ciało nie jest duszą, dusza nie jest duchem, a duch nie jest ciałem. Niestety, trochę mi się to posypało: http://forum.protestanci.info/viewtopic ... ht=#283590 - co o tym myślicie, czy są jakieś przeszkody dla tej koncepcji?


Scriptura locuta, Roma finita.

Zapraszam na mojego bloga: Herold Pański.

Wróć do „Antropologia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość