Lelek pisze:[...]OCZYWIŚCIE, ŻE TO UNIK. Ja pytałem, czy Izajasz 53:1-12 mówi WYŁĄCZNIE O IZRAELU.
Przecież nie tylko potwierdziłem ale i od razu odpowiedziałem na Twoje dalsze pytanie -- co z Naszym (np. Twoim) Zbawieniem. Dochodzę do wniosku, że jest to chyba Twój sposób abyś Ty mógł uniknąć odpowiedzi na zadane pytania. Ale ponownie, poniżej przedstawiam moją odpowiedź, abyś nie mógł powiedzieć, że w jakiś sposób jej unikam oraz liczę na równie szczegółowy rewanż odnośnie rozważanego fragmentu tekstu oraz zadanych pytań.
Izaj. 52:1-3
1. Obudź się, obudź się, oblecz się w swoją siłę,
Syjonie! Oblecz się w swoją odświętną szatę, Jeruzalem, ty święty grodzie, gdyż już nigdy nie wejdzie do ciebie nieobrzezany ani nieczysty!
2. Strząśnij z siebie proch, powstań branko jeruzalemska, zdejmij z twojej szyi okowy, wzięta do niewoli
córko syjońska!3. Bo tak mówi Pan:
Za darmo zostaliście sprzedani, toteż bez pieniędzy będziecie wykupieni. ....
6. Dlatego
mój lud pozna moje imię, zrozumie w owym dniu, że to Ja jestem, który mówi: Oto jestem.
7. Jak miłe są na górach nogi tego, który zwiastuje radosną wieść, który ogłasza pokój, który zwiastuje dobro, który ogłasza zbawienie, który mówi do Syjonu: Twój Bóg jest królem.
Do kogo Izajasz kieruje słowa proroctwa? Do kogo kieruje swoje słowa Pan? Do Izraela.
I dalej -- skoro Izajasz używaja sformułowania "Nas", to wnioskuję, że mówi o Izraelu do którego przemawiał i z którego się wywodził.
Izaj. 53:5-6 (BW)
5. Lecz on zraniony jest za występki
nasze, starty za winy
nasze. Ukarany został dla
naszego zbawienia, a jego ranami jesteśmy uleczeni.
6. Wszyscy jak owce zbłądziliśmy, każdy z nas na własną drogę zboczył, a Pan jego dotknął karą za winę
nas wszystkich.
Zwróć też uwagę na frazę "ukarany został dla naszego zbawienia", połączenia pomiędzy winą, a karą na pewno jesteś świadom. Za cóż więc Chrystus mógł być ukarany wg. Izajasza?! Spójrz któż Go karą dotknął -- wers 6. Zapamiętaj tą karę i te winy.
Lelek pisze:[...]Bo jeśli tak, to Jezus umarł wyłącznie za Żydów, a za pogan już nie.
To Ty nie rozumiesz słowa "wszyscy", którego używa Izajasz w odniesieniu do wszystkich, za których umarł Jezus. Czyli wszystkicj ludzi, a nie wszystkich Żydów.
Niestety nie mogłeś wywnioskować tego z tekstu Izajasza gdyż tego tam nie ma. W tekście stoi:
Izaj. 52:9-10,15 (BW)
9. Wykrzykujcie! Śpiewajcie radośnie razem,
gruzy Jeruzalemu, gdyż Pan pociesza swój lud, wykupuje Jeruzalem!10. Pan obnażył swoje święte ramię na oczach wszystkich narodów i oglądają wszystkie krańce ziemi zbawienie naszego Boga.
...
15. Tak wprawi w zdumienie liczne narody, królowie zamkną przed nim swoje usta, bo zobaczą to, czego im nie opowiadano, i zrozumieją to, czego nie słyszeli.
Że wprawi w zdumienie liczne narody, królowie zamkną przed nim swoje usta oraz że krańce ziemi będą oglądały Zbawienie naszego Boga. Ale kogo Bóg wykupuje?! Czy z tego tekstu wnioskujesz, że będą też inne narody brały czynny udział w Zbawieniu i będą wykupione? Wszystkie te słowa są o Izraelu, czego potwierdzeniem są również pierwsze słowa następnego rozdziału:
Izaj. 54:1,5 (BW)
1. Raduj się niepłodna, która nie rodziłaś! Wykrzykuj radośnie i wesel się ty, która nie zaznałaś bólów, bo więcej dzieci ma porzucona niż ta, która ma męża - mówi Pan.
...
5.
Bo twoim małżonkiem jest twój Stwórca, - jego imię Pan Zastępów - a twoim Odkupicielem Święty Izraelski, zwany Bogiem całej ziemi.Czyż Izrael nie był postrzegany jako Oblubienica Pana? Wystarczy poczytać wcześniejsze rozdziały Izajasza aby się o tym przekonać. Słowa te są kierowane do oblubienicy oraz są o oblubienicy. Wygląda na to, ze nagminnie wczytujesz w tekst swoją filozofię, podobnie jak w ostatnio komentowanym przeze mnie fragmencie z Wesleya. To proroctwo i obietnice jak i wiele innych jest kierowane do Izraela.
Więc czy ta konkretna obietnica Boża dana Izraelowi miałaby zawieść (w dowolny sposób)? Już był cytowany wcześniej fragment, w którym rozpatruje to w szerszym jeszcze zakresie Apostoł Paweł, ale przytoczę go ponownie:
Rzym. 9:3-16 (BW)
3. Albowiem ja sam gotów byłem modlić się o to, by być odłączony od Chrystusa za braci moich, krewnych moich według ciała,
4.
Izraelitów, do których należy synostwo i chwała, i przymierza, i nadanie zakonu, i służba Boża, i obietnice,5. Do których należą ojcowie i z których pochodzi Chrystus według ciała; Ten jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen.
6.
Ale nie jest tak, jakoby miało zawieść Słowo Boże. Albowiem nie wszyscy, którzy pochodzą z Izraela, są Izraelem;7.
I nie wszyscy są dziećmi, dlatego że są potomstwem Abrahamowym, lecz jest tak:
Od Izaaka zwać się będzie potomstwo twoje.8. To znaczy, że
nie dzieci cielesne są dziećmi Bożymi, lecz dzieci obietnicy liczą się za potomstwo.
9. Albowiem tak brzmi słowo obietnicy: W oznaczonym czasie przyjdę i Sara będzie miała syna.
10. Ale nie tylko to, gdyż dotyczy to również Rebeki, która miała dzieci z jednym mężem, praojcem naszym Izaakiem.
11.
Albowiem kiedy się one jeszcze nie narodziły ani też nie uczyniły nic dobrego lub złego - aby utrzymało się w mocy Boże postanowienie wybrania,
12.
Oparte nie na uczynkach, lecz na tym, który powołuje - powiedziano jej, że starszy służyć będzie młodszemu,
13. Jak napisano: Jakuba umiłowałem, a Ezawem wzgardziłem.
14. Cóż tedy powiemy? Czy Bóg jest niesprawiedliwy? Bynajmniej.
15. Mówi bowiem do Mojżesza: Zmiłuję się, nad kim się zmiłuję, a zlituję się, nad kim się zlituję.
16. A zatem nie zależy to od woli człowieka ani od jego zabiegów, lecz od zmiłowania Bożego.
Obietnica jest Pewna, gdyż jest oparta na tym, który powołuje -- na Bogu. A kierowana jest do dzieci Abrahama, jednakże dzieci według obietnicy, a nie dzieci według ciała (co zasugerowałeś swoim pytaniem). Lepszej skały dającej Pewność nie ma i dlatego Słowo Boże zawieść nie może. Podobnie jak nadzieja nie zawodzi z powodu Miłości Bożej, a nie ludzkich arbitralnych decyzji czy jakiś ludzkich zabiegów. Więc czy jesteś potomkiem Abrahama według ciała czy według obietnicy? Każdy sam winien sobie odpowiedzieć na to pytanie.
Lelek pisze:[...]Izajasz pisze, że Syn Boży wziął na siebie winy całej ludzkości.
Niestety nie pisze. Nie ma tam "całej ludzkości", a wykupywane przez Boga jest Jeruzalem, nie Ateny.
Lelek pisze:[...]Widać, że masz słabą znajomość Starego Testamentu, nie rozumiesz, na czym polega ofiara i oraz przymierze.
Jeśli przymierze NT nie byłoby jakościowo lepsze od przymierza w ST to bym się może nawet zgodził ale pozostaje Tobie dowieść, że te przymierza są jakościowo identyczne oraz że charakter obu jest identyczny. Że tak powiem -- Oczekujesz manny z nieba, a tu Prawdziwy Chleb Żywota:
Hebr. 7:22,25 (BW)
22.
O ileż lepszego przymierza stał się Jezus poręczycielem! ...
25. Dlatego też może zbawić na zawsze tych, którzy przez niego przystępują do Boga, bo żyje zawsze, aby się wstawiać za nimi.
Hebr. 7:26-27 (BW)
26. Takiego to przystało nam mieć arcykapłana, świętego, niewinnego, nieskalanego, odłączonego od grzeszników i wywyższonego nad niebiosa;
27. Który nie musi codziennie, jak inni arcykapłani, składać ofiar najpierw za własne grzechy, następnie za grzechy ludu; uczynił to bowiem raz na zawsze, gdy ofiarował samego siebie.
Hebr. 8:6-12 (BW)
6.
Teraz zaś objął o tyle znakomitszą służbę, o ile lepszego przymierza jest pośrednikiem, które ustanowione zostało w oparciu o lepsze obietnice.7. Gdyby bowiem pierwsze przymierze było bez braków, nie szukano by miejsca na drugie.
8. Albowiem ganiąc ich, mówi:
Oto idą dni, mówi Pan, A zawrę z domem Izraela i z domem Judy przymierze nowe.9.
Nie takie przymierze, jakie zawarłem z ich ojcami W dniu, gdym ujął ich za rękę, Aby ich wyprowadzić z ziemi egipskiej;
Ponieważ oni nie wytrwali w moim przymierzu, Przeto Ja nie troszczyłem się o nich, mówi Pan.
10.
Takie zaś jest przymierze, które zawrę z domem Izraela Po upływie owych dni, mówi Pan:
Prawa moje włożę w ich umysły I na sercach ich wypiszę je, I będę im Bogiem, A oni będą mi ludem.11.
I nikt nie będzie uczył swego ziomka Ani też swego brata, mówiąc: Poznaj Pana, Bo wszyscy mnie znać będą Od najmniejszego aż do największego z nich.12.
Gdyż łaskawy będę na nieprawości ich, A grzechów ich nie wspomnę więcej.Tak przy okazji -- "wracanie worka" masz obalone w w. 12 powyżej;
To przymierze Lelku nie jest takie jak przymierze ST, jest o wiele lepsze -- Nie takie przymierze zawrze Bóg jakie zawarł, dlaczego? gdyż oni nie wytrwali -- i dlatego nowe przymierze jest pozbawione tego mankamentu. A jeśli będzie tak jak twierdzisz to uważam, że możemy spodziewać się kolejnego przymierza. O tejże obietnicy napisał, wg. mnie, Ezechiel również:
Ezech. 36:25-27 (BW)
25. I pokropię was czystą wodą, i będziecie czyści od wszystkich waszych nieczystości i od wszystkich waszych bałwanów oczyszczę was.
26.
I dam wam serce nowe, i ducha nowego dam do waszego wnętrza, i usunę z waszego ciała serce kamienne, a dam wam serce mięsiste.
27. Mojego ducha dam do waszego wnętrza i uczynię, że będziecie postępować według moich przykazań, moich praw będziecie przestrzegać i wykonywać je.Ezech. 36:31-32 (BW)
31. Wtedy wspomnicie o swoim złym postępowaniu i o swoich czynach, które nie były dobre; i będziecie się brzydzić samych siebie z powodu swoich win i swoich obrzydliwości.
32.
Nie ze względu na was Ja działam mówi Wszechmocny Pan - niech to wam będzie wiadome. Wstydźcie się i rumieńcie się z powodu swojego postępowania, domu izraelski!
To wszystko Bóg obiecał, że uczyni, to wszystko są obietnice Boże, w które Ty widzę, że chyba nie wierzysz. Te obietnice są albo Pewne albo żadna obietnica Boża nie jest ani pewna ani tym bardziej wieczna (no tak, zapomniałem, że prawdopodobnie nie wierzysz w Pewność Bożych Obietnic
). Dodatkowo jak widać Pan Działa oraz to działanie nie jest ze względu na adresatów obietnicy!
Zwróć również uwagę, że Jezus, który jest Arcykapłanem wstawia się na Nami -- i porównaj to jak wstawiał się za Piotrem:
Łuk. 22:31-34 (BW)
31. Szymonie, Szymonie, oto szatan wyprosił sobie, żeby was przesiać jak pszenicę.
32.
Ja zaś prosiłem za tobą, aby nie ustała wiara twoja, a ty, gdy się kiedyś nawrócisz, utwierdzaj braci swoich.
33. On zaś rzekł do niego: Panie, z tobą gotów jestem iść i do więzienia, i na śmierć.
34. A On rzekł: Powiadam ci, Piotrze, nie zapieje dzisiaj kur, a ty się trzykroć zaprzesz, że mnie znasz.
Jeśli wiara Piotra jest zależna tylko od wolnej woli Piotra, to ten cały dialog jest w ogóle pozbawiony sensu, a tym bardziej wstawiennictwo Jezusa. Czy taka jest Lelku Twoja wiara?
(Ciekawy jest też wers 31 -- szatan sobie wyprosił! u kogo? co wyprosił? któż mu przyzwolił? ale to ciekawostka nie do końca odnosząca się do tego tematu.)
W szczególności też zobacz za kim Jezus wstawiał się przed swoją śmiercią, a za kim tego nie uczynił:
Jan. 17:9-10 (BW)
9.
Ja za nimi proszę, nie za światem proszę, lecz za tymi, których mi dałeś, ponieważ
oni są twoi;
10. I wszystko moje jest twoje, a twoje jest moje i uwielbiony jestem w nich.
Jan. 17:15-17,20,22-26 (BW)
15.
Nie proszę, abyś ich wziął ze świata, lecz abyś ich zachował od złego.16. Nie są ze świata, jak i Ja nie jestem ze świata.
17. Poświęć ich w prawdzie twojej; słowo twoje jest prawdą.
...
20.
A nie tylko za nimi proszę, ale i za tymi, którzy przez ich słowo uwierzą we mnie. ...
22. A Ja dałem im chwałę, którą mi dałeś, aby byli jedno, jak my jedno jesteśmy.
23. Ja w nich, a Ty we mnie, aby byli doskonali w jedności, żeby świat poznał, że Ty mnie posłałeś i że ich umiłowałeś, jak i mnie umiłowałeś.
24. Ojcze! Chcę, aby ci, których mi dałeś, byli ze mną, gdzie Ja jestem, aby oglądali chwałę moją, którą mi dałeś, gdyż umiłowałeś mnie przed założeniem świata.
25. Ojcze sprawiedliwy! I świat cię nie poznał, lecz Ja cię poznałem i ci poznali, że Ty mnie posłałeś;
26. I objawiłem im imię twoje, i objawię, aby miłość, którą mnie umiłowałeś, w nich była, i Ja w nich.
Więc jeśli o Tobie jest to fragment, to zwróć uwagę, że należysz do Boga -- to nie Ty siebie wykupiłeś, aleś został drogo kupiony (choć to oczywiście wnioskuję na podstawie innego fragmentu). I aż tyle uczynił dla Ciebie Chrystus i o wiele więcej! (choć może sam uważasz, że nie uczynił, nic mi jednak do tego co sam sądzisz)
Nadal jednak uważam, że nie odpowiedziałeś na moje pytanie ani też nie udało Ci się dowieść na podstawie tekstu Izajasza 53, że pytanie to nie wymaga odpowiedzi i że te dwie kwestie (poczytanych win oraz przekleństwa) można zignorować jak to w efekcie czynisz. Co więcej -- pozostaje jeszcze Tobie wyjaśnić, dlaczego Chrystus stał się za nas przekleństwem jak jest napisane?! Dlaczego wykrzyknął "Boże mój, Boże, dlaczegoś mnie opuścił?" ?! Po cóż w ogóle te słowa zostały wypowiedziane? Więc stał się za nas przekleństwem czy się jednak nie stał? Nawet jeślibyśmy mięli założyć, że w ogóle wszystkie obietnice ST dane były ogółowi ludzkości, to nie zmienia to faktu, że na to pytanie należy odpowiedzieć.Już wspomniałem, że wg. mnie, spłaszczasz czy też nieuprawnienie zawężasz znaczenie Ofiary Chrystusa oraz przy okazji jak widać również znaczenie nowego przymierza oraz możliwe, że nawet i roli Chrystusa. Wygląda to tak jakbyś "ciosał" nowe, "odłupując" to co Tobie nie pasuje, aby na siłę zamknąć to w ramy starego. Rzeczy prawdziwe traktujesz na równi z cieniami. Choć bynajmniej nie jest moim zamiarem Ciebie przekonywać.
Pozdrawiam serdecznie i idę poszukać jakiegoś filtru do firefox-a, który pozmienia te wszystkie kapitaliki tak by dało się czytać,
f. (moje dwa grosze)