cezary pisze:jj pisze:Wsrod tych dwunastu pokolen, ktore zyja w rozproszeniu, sa takze tacy, ktorych wiara oparta jest na przekonaniu o wystarczalnosci wiary w jednego Boga:
(19) Ty wierzysz, że Bóg jest jeden? Dobrze czynisz; demony również wierzą i drżą.
czym innym jest wiara i drżenie, a czym innym jest wiara - chrześcijanin wierzy i nie drży, wiara nasza nie jest z nas, lecz od Boga, ona nie powoduje drżenia, demony, które zostały osądzone przez Boga drżą i wierzą, gdyż zwycięstwo Pana jest ich porażką, dla chrześcijanina Jego zwycięstwo jest ich zwycięstwem, dlatego wierzą i nie-drżą, lecz są pełni radości.
Czym innym jest takze wiara w to, ze Bog jest jeden, a czym innym jest wiara Bogu, czyli zaufanie do Niego. Jakub kieruje te slowa do Zydow w rozproszeniu, ktorzy wierza, ze Bog jest jeden. Nastepnie pokazuje, ze taka wiara nie usprawiedliwia, ale wiara Bogu - owszem, co udowadnia przykladem Abrahama.
Jakub pisze do 12 pokoleń, gdyż nie przyjmuje do siebie, że ktoś z gojów może zrozumieć jego list, wszak nawet Pawłowi zarzucił sprzeniewierzenie się zwyczajom ojców, kiedy w Jerozolimie wymógł na nim poddanie się "oczyszczeniu", Jakub może i do szpiku kości jest chrześcijaninem, wierzącym w Jezusa Mesjasza, problem ma tylko w tym, ze jest też do szpiku kości Żydem - nie jest w stanie przyjąć wizji "nie ma Żyda ni Greka", nie jest też w stanie przyjąć nauczania Pawła o wierze, która zbawia "Żyda i Greka" bez względu na uczynki...
Bardzo watpliwe twierdzenie. Nie ma podstaw do takich spekulacji w Liscie Jakuba. Przeciwnie, Jakub twierdzi, ze niezaleznie od uczynkow, usprawiedliwienie jest przez
wiare Bogu, a nie wiare w Boga. Wiara Bogu, to zaufanie i nie da sie tej wiary "ozywic" inaczej, jak w dzialaniu. To jest dokladnie zgodne z pozostala nauka o usprawiedliwieniu przez wiare, ale naswietlone z troche innej perspektywy, ze tak powiem "zydowskiej".
Krotko mowiac, Jakub pisze, ze wynikiem
wiary Bogu sa uczynki, a wynikiem wiary martwej jest brak uczynkow.
, próby kościołów, które chcą "pogodzić" nauczanie Pawła i Jakuba, teologów, którzy chcą połączyć Pawła "wiara bez uczynków" i Jakuba "wiara w uczynkach" są tylko próbami intelektualnymi - to prawda, że bez owoców trudno rozpoznać wiarę, ale i prawdą jest, że owoce wcale o wierze świadczyć nie muszą...
Nie o to chodzilo Jakubowi i nie o to chodzi kosciolom. Sprawa jest zupelnie prosta. Tradycyjne wierzenie w to ze Bog jest jeden nie usprawiedliwia. Taka wiara jest martwa.
Kocham Jakuba, jest on zbawionym świętym, bogobojnym Żydem wierzącym w Pana, dziś jest wielu bogobojnych Żydów wierzących w Jezusa, i "trzymających się prawa", oni należą do rodziny Boga, tak jak ja - goj - ale nie oznacza to, że mam patrzeć na "zakon wolności" - mam patrzeć na Pana,
Czlowiek wierzacy w Chrystusa i "trzymajacy sie prawa", to nie jest chrzescijanin. Nie ma takiej opcji. Albo Zakon, albo Chrystus.
Natomiast "zakon wolnosci", to zakon Ducha:
(1) Przeto teraz nie ma żadnego potępienia dla tych, którzy są w Chrystusie Jezusie.
(2) Bo zakon Ducha, który daje życie w Chrystusie Jezusie, uwolnił cię od zakonu grzechu i śmierci.
(List do Rzymian 8:1-2, Biblia Warszawska)i nie znaczy to że uczynki są złe, lub nieważne, wręcz przeciwnie
Tak jest.
- patrząc na Pana staję się taki jak On, dzięki Niemu jako Duchowi, który we mnie ma mieszkanie i buduje mnie z innymi w Swoje Ciało
Tak wlasnie jest! Nie wszyscy potrafia to pojac i mysla, ze "wydepcza" sobie Boze uznanie czyniac dobrze.
- nie muszę patrzeć na "zakon wolności od Jakuba" by czynić co prawe -
Zakon wolnosci, to zakon Ducha. (ten z jednym przykazaniem
)
nie muszę nic czynić i nie drżę,
... bo to jest "zakon grzechu i smierci".
lecz w radości patrzenia na Jezusa mogę w wolności czynić to co On - nie potrzebuję w Nowym Przymierzu "strażnika-przewodnika", którym "zakon wolności" był do czasu przyjścia rzeczywistości-czyli PANA.
Tak, tylko co to jest "zakon wolnosci"? Od czego uwolnil?
Achaś, jeszcze jedno. Nie wszyscy "wielcy" protestanci akceptowali List Jakuba, jako ksiege natchniona. Ta dyskusja ciagnie sie w protestantyzmie jakies 500 lat.