św.tomek pisze: Lash pisze:św.tomek pisze:Lash pisze:Nie znaczy że WSZYSTMKIE CZYNNIKI NA RAZ musza wystapic
acha
no nie wiem - pojęcie CAKOWITEJ deprawacji jest wobe tego bardzo mylące i nietrafione
Zalezy do czeego odnosisz całkowite.
Całkowicie odnosi sie do człowieka.
czyli
Jego
- wola
- smutek
- radość
- inne emocje
- wszystkie uczynki
- duch
- umysł
itp itd. są ZDEPRAWOWANE = ZEPSUTE
nie znaczy że są najgorsze z mozliwych ale że sa tak zniszczone grzechem ze nie przyblizaja nas do Boga ale oddalają. stąd inna nazwa całkowita niemozność.
o kompletnie innej wymowie - w tym problem
Wymowa jest dobra.
Jak owiem inaczej skrótowo okreslić ze kazdy element człowieka jest zepsuty?
Cały jest zdeprawowamny to dobre oddanie.
Probelm że całkowite odnosisz do czegoś innego niż autor zamyslał
św.tomek pisze: nie od dziś mam silne wrażenie, że kalwini mają tak wielkie upodobanie do określeń skrajnie mocnych - wręcz szokujących, że nieraz te określenia mijają sie z ich intencjami
Coż Jezus też szokował "spokojnych" farzyeuszy
Oni tez by rzekli że mijało sie to z Jego intencjami
Tak Ewangelia jest wyraźna i nie jest papką. Jest mieczem obosiecznym
św.tomek pisze:
co do meritum:
człowiek nie może dojść do Boga
ale może sie do niego przybliżyć
łsska Boża jest tu tak konieczna, jak wystarczająca
Co znaczy przybliżyć się do Boga?
św.tomek pisze:
bogatemu młodzieńowi Jeus mówi: "JEDNEGO ci jeszcze brak"
Co to było? Ile każdemu z nasz brak?
św.tomek pisze:
podobnie Paweł pisze o Żydach w Rz 10:1-3
1. Bracia, z całego serca pragnę ich zbawienia i modlę się za nimi do Boga.
2. Bo muszę im wydać świadectwo, że pałają żarliwością ku Bogu, nie opartą jednak na pełnym zrozumieniu.
3. Albowiem nie chcąc uznać, że usprawiedliwienie pochodzi od Boga, i uporczywie trzymając się własnej drogi usprawiedliwienia, nie poddali się usprawiedliwieniu pochodzącemu od Boga.
czego im brak? i czym się róznia od poganina który usłyszał słowo?
św.tomek pisze: Jest to w symie przeciwstwienie sie teologii arminiańskiej nauczającej że człowiek ma elementy takie jak wola któr moga go przybliżyc do Boga.
ale i tak nie pozwalają do niego dojść
tak czy inaczej konieczna i
wystarczająca jest łaska
łaska w Arminianizmie nie jest wystraczająca bez woli ludzkiej jest ona zamrnowana. Czyli jest nieskuteczna.
Oczywiście mozna się bawić słówkami ze wg arminian wystarczająca znaczy że MOZE zbawić
OK
MOŻE
ale NIE ZBAWIA bez aktu ludzkiego
Jest więc konieczna i wystarczająca O ILE SPEŁNIONY JEST DODATKOWY WARUNEK - Przychylności ludzkiej
Arminianizm ma jescze bowiem warunek KONIECZNY woli ludzkiej.
Słowem wystarczalnośc dostyczy "potencjalnego otrzymania zycia".
Wracając do twojego obrazu
Aby konkretny człowiek był chroniony Przed deszczem nie wystarczy Wiata (konieczna i wystarczająca do ochrony przed deszczem ) ale jescze musi zaistnieć inny warunek konieczny wejscie pod wiatę. (akt woli)
św.tomek pisze: Jest to elemant "czysty".
w tej wizji wola jest niezależna od Boga i grzechu - Jest nieskażona niczym - ale zalezy tylko od cżłowieka.
nie
w tej wizji wola podlega wielu wpływom
jest to walka
podleganie wpływom nie zmienia "czystości woli".
Ogólnie zbawienie przez wolną wolę to twierdzenie że procesem myslowym jestesm w stanie zdeterminowac swoje zbawienie.