Wytrwanie śwętych i ograniczone pojdnanie, a list św. Piotra
: 26 cze 2015, 23:27
Przypomnijmy w wielkim skrócie 3-ci i 5-ty punkt kalwinizmu:
Wytrwanie świętych- Wszyscy ci, którzy zostali wybrani przez Boga i pociągnięci przez Niego wytrwają tzn. są na wieki bezpieczni
Ograniczone pojednanie- Chrystus umarł tylko za wybranych Bożych
Wkleję problematyczny dla mnie rozdział, pogrubię, to co mnie nurtuję i zadam pytanie odnośnie tych punktów.
(1) Lecz byli też fałszywi prorocy między ludem, jak i wśród was będą fałszywi nauczyciele, którzy wprowadzać będą zgubne nauki i zapierać się Pana, który ich odkupił, sprowadzając na się rychłą zgubę. (2) I wielu pójdzie za ich rozwiązłością, a droga prawdy będzie przez nich pohańbiona. (3) Z chciwości wykorzystywać was będą przez zmyślone opowieści; lecz wyrok potępienia na nich od dawna zapadł i zguba ich nie drzemie. (4) Bóg bowiem nie oszczędził aniołów, którzy zgrzeszyli, lecz strąciwszy do otchłani, umieścił ich w mrocznych lochach, aby byli zachowani na sąd; (5) również starożytnego świata nie oszczędził, lecz ocalił jedynie ośmioro wraz z Noem, zwiastunem sprawiedliwości, zesławszy potop na świat bezbożnych; (6) miasta Sodomę i Gomorę spalił do cna i na zagładę skazał jako przykład dla tych, którzy by mieli wieść życie bezbożne, (7) natomiast wyrwał sprawiedliwego Lota, udręczonego przez rozpustne postępowanie bezbożników, (8) gdyż sprawiedliwy ten, mieszkając między nimi, widział bezbożne ich uczynki i słyszał o nich, i trapił się tym dzień w dzień w prawej duszy swojej. (9) Umie Pan wyrwać pobożnych z pokuszenia, bezbożnych zaś zachować na dzień sądu celem ukarania, (10) szczególnie zaś tych, którzy oddają się niecnym pożądliwościom cielesnym, a zwierzchnością pogardzają. Zuchwali, zarozumiali, nie lękają się nawet bluźnić mocom niebieskim. (11) Chociaż aniołowie siłą i mocą są więksi od nich, nie wydają na nich przed Panem wyroku potępienia. (12) Lecz oni, jak nierozumne zwierzęta, które z natury są po to, by je łapano i zabijano, bluźnią temu, czego nie znają; toteż zginą jak one (13) i poniosą karę za nieprawość. Oddawanie się w dzień rozpuście uważają za rozkosz, a gdy współbiesiadują z wami, są zakałą i hańbą, ponieważ nurzają się w swoich pożądliwościach. (14) Oczy ich wypatrują tylko cudzołożnic i nigdy im nie dość grzechu; nęcą dusze słabe, serce mają wyćwiczone w chciwości, synowie przekleństwa. (15) Opuściwszy drogę prostą, zbłądzili i wstąpili na drogę Balaama, syna Beora, który ukochał zapłatę za czyny nieprawe, (16) lecz został zganiony za swoją nieprawość; nieme bydlę juczne, przemówiwszy głosem ludzkim, zapobiegło nierozumnemu postępkowi proroka. (17) Ludzie ci, to źródła bez wody i obłoki pędzone przez wicher; czeka ich przeznaczony najciemniejszy mrok. (18) Przemawiając bowiem słowami nadętymi a pustymi, nęcą przez żądze cielesne i rozwiązłość tych, którzy dopiero co wyzwolili się od wpływu pogrążonych w błędzie, (19) obiecując im wolność, chociaż sami są niewolnikami zguby; czemu bowiem ktoś ulega, tego niewolnikiem się staje. (20) Jeśli bowiem przez poznanie Pana i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa wyzwolili się od brudów świata, lecz potem znowu w nie uwikłani dają im się opanować, to stan ich ostateczny jest gorszy niż poprzedni. (21) Lepiej bowiem byłoby dla nich nie poznać drogi sprawiedliwości, niż poznawszy ją, odwrócić się od przekazanego im świętego przykazania. (22) Sprawdza się na nich treść owego przysłowia: Wraca pies do wymiocin swoich, oraz: Umyta świnia znów się tarza w błocie.
W tym rozdziale apostoł Piotr opisuje fałszywych nauczycieli mówiąc o ich zboczeniu z drogi prawdy i o zgubie, która ich czeka. Św. Piotr dosyć ostro kończy swą mowę o nich porównując ich do świni, która tarza się w błocie ponownie i psa, który wraca do swoch wymiocin.
Teraz tak, możemy powiedzieć, że ci fałszywi nauczyciele nigdy nie byli zbawieni, bo przecież święci wytrwają, a oni zboczyli z drogi prawdy, co więcej, Pan ich odkupił!(werset 1).
To jak w końcu:
1) Byli zbawieni, ale zeszli z drogi prawdy i "wytrwanie świętych" nie ma sensu?
2) Nigdy nie byli zbawieni, bo świnia pozostała świnią (werset 22) i wyrok dawno na nich zapadł (werset 3), ale co wtedy z ograniczonym pojednaniem? Przecież werset 1 mówi, że Pan ich odkupił. Czy Chrystus umarł również za niezbawionych?
Myślę, że zrozumiale i krótko to wytłumaczyłem. Proszę o odpowiedzi chrześcijan- kalwinistów.
Wytrwanie świętych- Wszyscy ci, którzy zostali wybrani przez Boga i pociągnięci przez Niego wytrwają tzn. są na wieki bezpieczni
Ograniczone pojednanie- Chrystus umarł tylko za wybranych Bożych
Wkleję problematyczny dla mnie rozdział, pogrubię, to co mnie nurtuję i zadam pytanie odnośnie tych punktów.
(1) Lecz byli też fałszywi prorocy między ludem, jak i wśród was będą fałszywi nauczyciele, którzy wprowadzać będą zgubne nauki i zapierać się Pana, który ich odkupił, sprowadzając na się rychłą zgubę. (2) I wielu pójdzie za ich rozwiązłością, a droga prawdy będzie przez nich pohańbiona. (3) Z chciwości wykorzystywać was będą przez zmyślone opowieści; lecz wyrok potępienia na nich od dawna zapadł i zguba ich nie drzemie. (4) Bóg bowiem nie oszczędził aniołów, którzy zgrzeszyli, lecz strąciwszy do otchłani, umieścił ich w mrocznych lochach, aby byli zachowani na sąd; (5) również starożytnego świata nie oszczędził, lecz ocalił jedynie ośmioro wraz z Noem, zwiastunem sprawiedliwości, zesławszy potop na świat bezbożnych; (6) miasta Sodomę i Gomorę spalił do cna i na zagładę skazał jako przykład dla tych, którzy by mieli wieść życie bezbożne, (7) natomiast wyrwał sprawiedliwego Lota, udręczonego przez rozpustne postępowanie bezbożników, (8) gdyż sprawiedliwy ten, mieszkając między nimi, widział bezbożne ich uczynki i słyszał o nich, i trapił się tym dzień w dzień w prawej duszy swojej. (9) Umie Pan wyrwać pobożnych z pokuszenia, bezbożnych zaś zachować na dzień sądu celem ukarania, (10) szczególnie zaś tych, którzy oddają się niecnym pożądliwościom cielesnym, a zwierzchnością pogardzają. Zuchwali, zarozumiali, nie lękają się nawet bluźnić mocom niebieskim. (11) Chociaż aniołowie siłą i mocą są więksi od nich, nie wydają na nich przed Panem wyroku potępienia. (12) Lecz oni, jak nierozumne zwierzęta, które z natury są po to, by je łapano i zabijano, bluźnią temu, czego nie znają; toteż zginą jak one (13) i poniosą karę za nieprawość. Oddawanie się w dzień rozpuście uważają za rozkosz, a gdy współbiesiadują z wami, są zakałą i hańbą, ponieważ nurzają się w swoich pożądliwościach. (14) Oczy ich wypatrują tylko cudzołożnic i nigdy im nie dość grzechu; nęcą dusze słabe, serce mają wyćwiczone w chciwości, synowie przekleństwa. (15) Opuściwszy drogę prostą, zbłądzili i wstąpili na drogę Balaama, syna Beora, który ukochał zapłatę za czyny nieprawe, (16) lecz został zganiony za swoją nieprawość; nieme bydlę juczne, przemówiwszy głosem ludzkim, zapobiegło nierozumnemu postępkowi proroka. (17) Ludzie ci, to źródła bez wody i obłoki pędzone przez wicher; czeka ich przeznaczony najciemniejszy mrok. (18) Przemawiając bowiem słowami nadętymi a pustymi, nęcą przez żądze cielesne i rozwiązłość tych, którzy dopiero co wyzwolili się od wpływu pogrążonych w błędzie, (19) obiecując im wolność, chociaż sami są niewolnikami zguby; czemu bowiem ktoś ulega, tego niewolnikiem się staje. (20) Jeśli bowiem przez poznanie Pana i Zbawiciela, Jezusa Chrystusa wyzwolili się od brudów świata, lecz potem znowu w nie uwikłani dają im się opanować, to stan ich ostateczny jest gorszy niż poprzedni. (21) Lepiej bowiem byłoby dla nich nie poznać drogi sprawiedliwości, niż poznawszy ją, odwrócić się od przekazanego im świętego przykazania. (22) Sprawdza się na nich treść owego przysłowia: Wraca pies do wymiocin swoich, oraz: Umyta świnia znów się tarza w błocie.
W tym rozdziale apostoł Piotr opisuje fałszywych nauczycieli mówiąc o ich zboczeniu z drogi prawdy i o zgubie, która ich czeka. Św. Piotr dosyć ostro kończy swą mowę o nich porównując ich do świni, która tarza się w błocie ponownie i psa, który wraca do swoch wymiocin.
Teraz tak, możemy powiedzieć, że ci fałszywi nauczyciele nigdy nie byli zbawieni, bo przecież święci wytrwają, a oni zboczyli z drogi prawdy, co więcej, Pan ich odkupił!(werset 1).
To jak w końcu:
1) Byli zbawieni, ale zeszli z drogi prawdy i "wytrwanie świętych" nie ma sensu?
2) Nigdy nie byli zbawieni, bo świnia pozostała świnią (werset 22) i wyrok dawno na nich zapadł (werset 3), ale co wtedy z ograniczonym pojednaniem? Przecież werset 1 mówi, że Pan ich odkupił. Czy Chrystus umarł również za niezbawionych?
Myślę, że zrozumiale i krótko to wytłumaczyłem. Proszę o odpowiedzi chrześcijan- kalwinistów.